31 December 2013

Welcome 2014

Cerita di Mea Sai -Part 5

Sedihnya 2013 dah nak berakhir , tahun baru akan menjelma beberapa jam lagi.
Semoga tahun depan membawa kehidupan yang lebih baik dari hari yang ditinggalkan.

Begitulah adat dunia. Bumi berputar bertukar  masa. 
Kita pun semakin bertambah usia.

Okeylah, cerita Chiangmai pun tak habis-habis lagi. Mari kita sambung sikit lagi.
Saya ingat boleh habis sebelum naik tahun baru rupa-rupanya ada lagi kisah lawatan ke elephant show dan Tiger kingdom nak perlu updet.



Ini bilik kami di Mea  Sai. 
Macam bilik flinstones pula sebab kebanyakkan perabut dibuat dari batu.
Katil pun dari batu....oh my.

Meja pun dari batu juga.


Kolam depan bilik.
Kami tiba di sini petang sempat buat solat asar .Lepas tu keluar ke bandar Mea Sai pula.

Hari dah mula gelap. 
Kelihatan sepanjang jalan orang berniaga.
Macam pasar malam di Malaysia.

Batu permata memang banyak dijual di sini dan murah-murah. Kalau pergi jangan lupa beli sebagai kenangan.

Si kecik nak stokin pula....sejuk katanya. 
memang sejuk  pun. Masa di Chiang Mai 16 C , di mea Sai lagi  sejuk, tapi tak tahulah berapa suhunya.

Selepas jamu mata , kami pun ke Roumit lagi, restoren muslim di mea Sai.Banyak sungguh cawangannya.
Tak susah nak cari makanan halal di sini.

Makan time


Buah pisang kaki di beli masa ronda-ronda di bandar Mea Sai .
Sekilo RM 5 saja. Saya beli 2 kilo campur dengan buah delima.
Murah,  di hadyai sebiji RM2 .


Pemandangan di luar hotel .
Hujung sana ada kandang lembu. sekali-sekala bau lembu menyucuk hidung.





28 December 2013

Hot Spring Chiang Rai dan leher panjang -part 4

Bila sedang bercuti ....sampai tak ingat hari apa dah.
Hari ini memang teruja habis sebab hari inilah kemuncaknya percutian kami.
Kami akan menuju ke Mea Sai pula.



Checkout untuk ke Mea Sai pagi-pagi.
Yang baju hitam sebelah  kiri Alia  tu driver kami Naser   .
Muda lagi baru 20 tahun. Tak banyak cakap tapi suka mengusik Shauqi anak saya yang kecil.

Keluar dari hotel dah terasa sejuk.
Anak saya Alia ni satu-satunya yang tak beli baju sejuk , dia guna shawl saya sampai ke sudah.

 Kebetulan Alia anak sulung saya  menyambut birthday dia di Siam tahun ini .

Kebetulan  tapi tak adalah kek .
Tahun lepas di Vietnam. Lahir hujung tahun.
Cerita Vietnam BOLEH BACA DI SINI .


Sepatutnya kami menaiki cruise menyebarang Sungai Mekong ke Loas tapi masa tak mengizinkan kami skip agenda tersebut walaupun dah singgah di situ dan nampak bot-bot lalu .
Sempat nampak air sungai mengalir laju.

Bukan apa masa tu kami tak solat  Asar lagi.
Jika kami naik bot dalam 45 minit pergi dan 45 minit balik. Belum acara beli-belah dan bergambar lagi.
Lagi pun bila tengok arus sungai mak aiii....derasnya air. Warna pula macam teh susu.
Masa ni Ali driver kami dok kautim dengan orang jual tiket . Kalau boleh dia nak la kami naik bot , dapatlah kat dia komesyen sikit. Tapi kami nak terus  ke hotel .


Lama juga perjalanan kami menuju destinasi untuk hari ini. 
Katanya dalam 4 jam juga baru sampai ke Mea Sai.

Dalam masa yang panjang itu kami singgah di stesyen minyak .  Van isi minyak , orang buang minyak...heheheh.
Sejuk asyik membuang saja.
Apa lagi singgah di 7 Eleven . Beli coklat murah !

20 bath


Stensyen minyak yang serba lengkap.
Ada tandas , kios makanan, dan 7 E.


Dia dah buka tv cerita kartun. 
Tv besar puas budak-budak ni tengok.

Dalam perjalanan ke Mea Sai kami singgah di Hot Spring Chang Rai  sebab berada di laluan ke Mea Sai


Hot Spring  Chiang Rai.

Masa ni turun saja dari van memang nak cari baju sejuk saja.
Anak teruna saya tu dah kebas shawl yang kakak dia guna.

Kat sini kami beli 4 helai baju sejuk .
Lepas dapat baju sejuk lega sikit .  Jaket suami pun bagi balik kat dia.
Kesian juga walaupun banyak lemak tetap rasa sejuk tau....

Memang tak sempat tengok benda lain, nak cuba rebus telur ke atau nak rasa air panas pun tak sempat.
Tapi kenalah tempias air tu bila berada dekat situ.

Kawan saya Pizah ni beli banana rotee with strawbery.
Sedap juga. 
20 bath.

Deretan kedai nilah kami beli baju sejuk. Padahal sama saja baju  yang ada kat rumah.

Singgah beli buah di tepi jalan.
Macam buah asam merah yang kulit dia macam baldu tu.
Tapi yang ni fresh lagi .....rasa macam buah pear .


 \
Jalan raya di Siam ni besar dan luas. 
Tengoklah  kaki jalan dia pun dah lebih sedepa  @ 2 depa?
Line putih tu kaki jalan dia .

Nampak ini juga -PROTON.
Stesyen minyak Petronas juga kami jumpa tapi tak sempat ambil gambar .

Ali bawa kami kat kedai makan.
Tapi tak jadi makan . Beli banana rotee sekeping dan terus ke Roumit Restoren.
Cawangannya ada merata-rata.

Ain (tudung merah) dan mak tok dah pakai baju sejuk baru ....hihihi.



Selepas makan perjalanan diteruskan . Kami dah mula masuk jalan kecil menuju perkampungan orang leher panjang.


Nak masuk sini , bayaran Rm 50 seorang.
Terkejut suami saya, sebab masa dia datang dulu taklah sebanyak tu.
Dah kena dengan orang tengah ni....

Wanita ini , wajahnya ada diabadikan pada FM.
Rasanya lehernya yang terpanjang .

Menenun  untuk dibuat tudung @ shawl.

Tak ramai sangat pengunjung. Adalah mat saleh 2,3,4 kerat.

Berat ...tak terangkat berkilo-kilo.



Lawa juga maknya  .


Kenangan.

Kak Mun yang  sempat beli beg tangan  kulit 


Kami sampai di hotel cepat-cepat bersihkan badan dan solat asar.
Kemudian keluar balik untuk makan malam di Roumit juga  dan melihat-lihat bandar Mea Sai.


Esoknya dah ada agenda lain  -masuk Myanmar.


Pagi sebelum berangat masuk ke Myanmar.
Dari sini dalam 20 minit dengan van.




Hotel di Mea Sai.

Bermalam di sini sangat sejuk kalah sejuk cameron Highland. Mengigil . 
 Tidur pakai stokin kalau boleh nak pakai sarung tangan sekali.
Tak payah buka kipas atau aircon dah ....


Panjang pula  entry ni.



26 December 2013

Chiang mai - Anusan Night Market - part 3

Setiap negara yang dilawati tentu mempunyai sesuatu kelebihan atau pertama kali kita dapat melihatnya yang tiada di negara kita sendiri..
Namun hujan emas di negeri  orang ....akhirnya teringat juga rumah sendiri.


Chiangmai ialah negara yang menjadi impian saya memandangkan suami dah masuk tiga kali sampai
 ke sana ....si isteri  tak pergi-pergi lagi. 

Kami booking tiket seawal Januari 2012  lagi. Punya lama menanam impian .
Dekat setahun baru angan-angan tercapai .....huhuhu.

Sebelah malam di Chiangmai , kami  keluar untuk dinner dan singgah di  Anusan Night Market .


Dinner di Restoren Roumit di Chiangmai.
Masa di Mea Sai juga kami makan di cawangannya.
Dah kenyang baru boleh jalan-jalan ......ke Anusan Night Market.


Kaum karen kalau tak silap.



Proses buat ais krim pisang.

Sebenarnya ada pelbagai rasa dan perisa yang dijual  tetapi masa saya lihat ini penjual sedang membuat ais krim pisang.

Mula-mula dia tuang cecair coklat dan dimasukkan  sebiji pisang dan ditekan-tekan sehingga hancur dan bersatu dengan cecair coklat yang sedang  membeku. Proses  kaup balik diulang-ulang supaya ais krim menjadi gebu.
Proses berulang-ulang sampai sebiji pisang dah hilang dalam ais krim.


Dulang yang besar tu sejuk sampai keluar salji di sekelilingnya.
Kalau kat Malaysia macam pan bakar burger.


Beratur nak beli ais krim...tak beli pong.
Jamu mata saja.

Terapi ikan....kami tengok saja tak joint.
30 baht seorang. 
Geli ai....

Bunga hiasan yang berlampu ....kreatifnya depa.


Pokok krismas ...eh ! lampu krismas.


Untung jadi anak bungsu......ada abang tolong kendong.


Di Pasar Anusan juga ada pondan-pondan berkeliaran dengan busana cantik. Ada orang ramai yang mengambil kesempatan  untuk bergambar bersama.
Saya tak pasti sama ada mereka mengutip duit dengan cara begitu atau tidak...
Memang cantik dan bergetah .

Saya tidak bersopping apa-apa di maalam pertama di Anusan Market ...simpan duit nak berbelanja di Myanmar nanti . Lagi lagi lagi murah berganda dari sini. Di sini adalah tumpuan pelancong terutama mat saleh jadi harga sedikit mahal.

Cuma mak dan anak gadis saya membeli beberapa helai shawl yang berharga 100 baht sebagai kenangan.










24 December 2013

Hadyai ke Chiangmai - part 2)

Rombongan kami seramai 13 orang  hanya di  antara  kami anak-beranak , kenalan saya dan suami sahaja.
Mereka yang  ikut kali ini juga pernah joint lawatan ke Jakarta dan Bandung sebelum ini. Rombongan kali ini bukan sahaja kami dapat melawat Chiangmai tetapi terus masuk ke Myanmar.

Selain itu kami juga ke kawasan tanah tinggi Doi Poi yang berada 1003 m dari paras laut.
Bestnya terasa sebab boleh sampai ke situ kerana untuk naik ke situ hanya dengann menggunakan kereta , van atau motosikal sahaja.

Jika menggunakan bas , memang tak boleh sampailah jawapnya sebab jalannya kecil dan berliku-liku.
Sampai kawan saya , Pizah pening dalam van semasa nak naik ke situ.


Backpaker kecik dah sampai di Chiangmai.

Perjalanan udara selama lebih kurang 2 jam dari Hadyai selamat tiba di Chiangmai 11.30 pagi waktu Siam.

Kami telah ditunggu oleh Ali dan pembantunya untuk 2 buah van , merangkap driver selama kami di Chiangmai.Tapi nak jadi cerita hari  malam terakhir dia buat hal pula. Terpaksa suami saya cari van lain untuk lawatan yang masih ada sebelum terbang balik  .

Tempat pertama yang dibawa oleh Ali selepas mendarat di Chiangmai .....makan dulu di restoren muslim.

Mee kari versi Siam , Alia punya.
Makanan lain ada nasi ayam@ itik (boleh pilih). saya dan suami pilih nasi bukhari daging.
Tapi portion dia tak banyak.....ada yang lepas makan nasi ayam order pula mee kari.
Rupanya untuk mee kari , mereka akan bagi juga kim chi . Saya ingat kat Korea saja  ada Kim chi rupanya di sini pun ada juga.....bolehlah merasa.

Tengah mengadap  makanan.
Suasana yang sejuk berangin membuatkan perut nak makan sahaja.....sejuk.


Bila selesai makan, kami di bawa ke Gems gallery tempat batu permata dihasilkan.
Mula-mula kami dibawa masuk ke sebuah bilik untuk menonton video  cara penghasilan batu permata dari dalam tanah sehingga menjadi perhiasan yang menarik.

Tapi kami tak dibenarkan mengambil gambar.
Tak beli pun , harga yang mahal sehingga puluhan  malah ada yang menjejah ratusan ribu.
Mana nak mampu bagi kami  orang biasa-biasa sahaja ini.

Saya berangan nak beli sebentuk cincin di bahagian paling murah di sini tapi bentuk yang saya suka tak ada pula .  Nasib baik  tak beli , saya dapat cincin  dan gelang yang lagi murah semasa di Myanmar. 
Alhamdullillah.

Ada harga di antara RM 80 ke bawah.Di situ ada rantai tangan dari batu jade, cincin  dan loket yang berharga RM 10 sahaja .
Pizah ,teman saya  beli  loket untuk anak gadisnya .

Semasa di sini juga kami berjumpa dengan cina malaysia sekeluarga. tapi mereka dah nak balik esoknya.



Selepas melihat batu permata kami singgah di kedai kulit pula.
Lulit lembu, buaya di buat beg tangan , tali pinggang , dompet dan sebagainya.
Pun  saya tak beli apa....mahal juga .
Harga pelancong.

Kak Mun isteri cikgu Meor sempat beli sebiji beg tangan  berharga   RM 40.



Kilang beg kulit .



Inilah van yang kami naik, besar dan selesa.

Kami sampai di hotel penginapan dah gelap. Kami menginap semalam di Al -  Farooq hotel (hotel muslim).
Jadi esok pagi bersarapan di hotel sahaja.
Sekitar hotel adalah penempatan muslim mungkin Myanmar sebab kulit peniaga di situ gelap.


Al Farooq Hotel
 CAHROENPRATHED RD. T,CHAGKLAAN A,MUANGCHIANGMAI 50100, Chiang Mai 50100, Thailand


Bas hijau  dalam  foto di atas datang dari Yala , selatan Thai.  Dari Yala , Bangkok terus ke Chiangmai . Satu perjalanan yang sangat panjang. 
Kematu punggung dalam bas perjalanan 2 hari 2 malam baru sampai Chiangmai.
Mereka datang untuk berseminar .

Dari tingkap balkoni hotel sebelum checkout.
Deretan kedai muslim Chiangmai.

Beli roti dan bekalan untuk perjalanan ke Meisai pula.

Sarapan pagi di hotel Al Farooq.
Nasi goreng dengan telur mata + sosej yang di belah 4, bubur nasi , roti.
Bolehlah untuk  mengalas perut.


Hotel Al Farooq dari hadapan.

Selepas siap bersarapan dan mengemas kami pun checkout untuk ke Measai pula.
4 jam berjalanan dari hotel ini. Cuaca semakin sejuk dengan angin bertiup.
Jaket suami menjadi tukaran   hihiihi...dia dah bebel  sebab tak bawa baju sejuk dari rumah. Anak-anak pun dah bising sejuk, sejuk, sejuk.

Sebenarnya , lokasi hotel ini jauh dari Anusan Night Market dan Kalare  Bazzar di pekan Chiangmai. Tapi driver kami suggestkan hotel ini , terpaksa ikut juga. 

Kalau ikutkan suami saya dia nak menginap di hotel yang dekat  kedua -dua Bazzar tersebut  sebab senang ahli rombongan nak balik ke hotel sendiri dengan  jalan kaki saja. Di hotel ini kami kena naik tuk-tuk balik ke hotel dari Anusan Market bila di tinggalkan oleh driver kami.