Buat Duit

Wednesday, January 27, 2016

Hotel di Krabi, Phuket dan Trang

Mai  kita sambung cerita makan angin ke Thailand hujung tahun lepas. 
Kami pergi berkonvoi dengan 4 buah kereta dari Malaysia. Dengan kawan-kawan yang selalu berjalan juga ...yang pernah ke Indonesia dan Vietnam  sekali. 

Semalam  di Krabi dan dua malam di  Phuket telah ditempah awal  melalui agoda . Di Krabi kami menginap di town di Green House Hotel dan di Phuket pula di Lamai Inn .Kerja booking ini dibuat secara group , ada yang tolong bookingkan untuk semua ahli rombongan .

 Malam terakhir kami singgah tidur  di Trang sebab dah jauh malam untuk terus ke Hadyai. Di Trang kami tidur di Eco Inn. Hotel baru lagi ....nasib baik dapat yang ok sebab dah malam  . Yang ni tak tempah awal , pakai gamble je ...jumpa hotel kita singgah . Semua dah letih dan mengantuk . Itu pun tercanggak-canggak tak nampak hotel memalam ni...nasib baik ada member yang nampak signboard sebab hotel ini terletak ke dalam sikit dari jalan utama.


Hotel Green House , Krabi


Green House Hotel , Maharaj Road,
Krabi.

Standard Room.


Lobi

Reseptionist



Tanda ke hotel...gorilla di lampu isyarat

* Semua gambar di atas dari sumber google



                                             Green House Hotel dari sisi (kamera sendiri)

Marmar sampai ke  atas....



Lamai Inn, Phuket


Walaupun 2 malam  bermalam di sini tapi tak banyak gambar sekitar hotel. Jadilah  sekeping sebagai bukti dah sampai di sini.









Hotel Eco Inn, Trang


Eco Inn, Trang

Hampir jam 12 malam baru kami sampai di sini selepas bertolak balik dari Krabi. Kami ikut jalan shotcut yang di tunjuk oleh Haji yang kami jumpa di Krabi semasa kami mula sampai . Dia yang bawa kami cari kedai muslim, ke masjid bersolat sekali  dan bawa melawat  ke tapak fosil yang berumur 75 juta tahun di Krabi..... 75 juta tahun tu.   Dan yang penting ditunjuk kedai murah nak beli tshirt dan souvenir .  Nanti saya upkan cerita di entry yang lain fasal fosil ni...
Tapi jalannya gelap, lalu kut hutan dan hanya berselisih sebiji dua kereta sahaja .Kalau kami sekeluarga saja ..cuak juga  tapi nasib baik kami ramai. Perasaan takut tu kurang sikit laa...


Selepas melilau cari hotel dapat lah hotel ini....itu pun dah terlajak . Nasib baik member di belakang ternampak signboard hotel.  Semalam dapatlah harga 900 baht sekali sarapan....ada kuih onde-onde, roti , kopi dan teh. Siapa berani bolehlah makan tanpa was-was .

Eco Inn- Pendaftaran

Dari tingkap bilik kami tingkat 4...nampak kejiranan di luar sana.


Koridor



Boleh sewa bagi yang berhajat nak meronda.

Lobi depan

Bilik air bersilau-silau lagi.

Sisi pandangan sebahagian Trang dari tingkat 4  


Senyum sokmo


Orkid di pokok ...kreatif .
Di belakang motor pink ......

Deretan basikal untuk disewa.


Kami berlima beranak.
Kakak-kakak tak ikut kali ni .
Cuti tak sama.



Harga di hotel -hotel ini  semua bawah seratus. Tapi keadaan bilik , bilik air
 adalah memuaskan , bersih dan selesa. 
Itu satu faktor menarik untuk bercuti di Thailand bagi kami.

Tq abang sado akak yang memandu beratus-ratus kilometer.



Daa......
Sampai jumpa lagi...




Hotel di Krabi, Phuket dan Trang

Mai  kita sambung cerita makan angin ke Thailand hujung tahun lepas. 
Kami pergi berkonvoi dengan 4 buah kereta dari Malaysia. Dengan kawan-kawan yang selalu berjalan juga ...yang pernah ke Indonesia dan Vietnam  sekali. 

Semalam  di Krabi dan dua malam di  Phuket telah ditempah awal  melalui agoda . Di Krabi kami menginap di town di Green House Hotel dan di Phuket pula di Lamai Inn .Kerja booking ini dibuat secara group , ada yang tolong bookingkan untuk semua ahli rombongan .

 Malam terakhir kami singgah tidur  di Trang sebab dah jauh malam untuk terus ke Hadyai. Di Trang kami tidur di Eco Inn. Hotel baru lagi ....nasib baik dapat yang ok sebab dah malam  . Yang ni tak tempah awal , pakai gamble je ...jumpa hotel kita singgah . Semua dah letih dan mengantuk . Itu pun tercanggak-canggak tak nampak hotel memalam ni...nasib baik ada member yang nampak signboard sebab hotel ini terletak ke dalam sikit dari jalan utama.


Hotel Green House , Krabi


Green House Hotel , Maharaj Road,
Krabi.

Standard Room.


Lobi

Reseptionist



Tanda ke hotel...gorilla di lampu isyarat

* Semua gambar di atas dari sumber google



                                             Green House Hotel dari sisi (kamera sendiri)

Marmar sampai ke  atas....



Lamai Inn, Phuket


Walaupun 2 malam  bermalam di sini tapi tak banyak gambar sekitar hotel. Jadilah 2 keping sebagai bukti dah sampai di sini.









Hotel Eco Inn, Trang


Eco Inn, Trang

Hampir jam 12 malam baru kami sampai di sini selepas bertolak balik dari Krabi. Kami ikut jalan shotcut yang di tunjuk oleh Haji yang kami jumpa di Krabi semasa kami mula sampai . Dia yang bawa kami cari kedai muslim, ke masjid bersolat sekali  dan bawa melawat  ke tapak fosil yang berumur 75 juta tahun di Krabi..... 75 juta tahun tu.   Dan yang penting ditunjuk kedai murah nak beli tshirt dan souvenir .  Nanti saya upkan cerita di entry yang lain fasal fosil ni...
Tapi jalannya gelap, lalu kut hutan dan hanya berselisih sebiji dua kereta sahaja .Kalau kami sekeluarga saja ..cuak juga  tapi nasib baik kami ramai. Perasaan takut tu kurang sikit laa...


Selepas melilau cari hotel dapat lah hotel ini....itu pun dah terlajak . Nasib baik member di belakang ternampak signboard hotel.  Semalam dapatlah harga 900 baht sekali sarapan....ada kuih onde-onde, roti , kopi dan teh. Siapa berani bolehlah makan tanpa was-was .

Eco Inn- Pendaftaran

Dari tingkap bilik kami tingkat 4...nampak kejiranan di luar sana.


Koridor



Boleh sewa bagi yang berhajat nak meronda.

Lobi depan

Bilik air bersilau-silau lagi.

Sisi pandangan sebahagian Trang dari tingkat 4  


Senyum sokmo


Orkid di pokok ...kreatif .
Di belakang motor pink ......

Deretan basikal untuk disewa.


Kami berlima beranak.
Kakak-kakak tak ikut kali ni .
Cuti tak sama.



Harga di hotel -hotel ini  semua bawah seratus. Tapi keadaan bilik , bilik air
 adalah memuaskan , bersih dan selesa. 
Itu satu faktor menarik untuk bercuti di Thailand bagi kami.

Tq abang sado akak yang memandu beratus-ratus kilometer.



Daa......
Sampai jumpa lagi...




Sunday, January 10, 2016

Perjalan Dari Krabi ke Phuket Melalui Jalan Darat

Hari kedua selepas selesai  settle kereta ahli rombongan yang rosak , kami pun bertolak ke Phuket. 
Baca di SINI JUGA.
Jauh juga , katanya lebih 4 jam perjalanan  untuk sampai ke Phuket.
Bila bertolak lewat dari jadual, ( rasanya dalam 11 pagi ) itu begini , singgah sana , singgah sini, solat , makan , ke tandas, terlepas simpang , tersilap jalan ....... kami sampai di Phuket  hampir pukul  7 petang.

Perjalanan darat ini , walau habis masa di jalan tapi enjoy tengok kehidupan dan budaya  di tempat orang. Ada yang tak pernah kita jumpa di tanah air ada di sana.  

Apa yang saya nampak di Thailand  , rakyatnya sangat menghormati raja mereka. Gambar raja Thai diletak di kaki jalan yang bersaiz besar  ...dari jauh dah nampak. Jangan ada rakyat yang kurang ajar dengan raja nanti ada yang masuk penjara.

Banyak Kedai 7E  di Thai....kita akan jumpa di petrol pam, di bandar - bandar apa la lagi, 
selang 500m boleh nampak 7E .
Tapi yang seronoknya ....barang murah . Saja je cari jalan nak masuk 7E bila  berhenti di stesen minyak untuk jamu mata pun jadilah. Lagi satu di sediakan kerusi panjang untuk pelanggan duduk di luar  bangunannya. Bolehlah rilek -rilek sat sambil makan jajan.

Satu lagi...masa berhenti di trafiklight...kereta bagi tahu (melalui walkie talkie)......cuba pandang sebelah kiri ada b**i sekor. Orang bela b**i macam bela anjing atau kucing di Malaysia.Daging b**i pula dijual di atas pangkin macam orang jual daging lembu musim nak raya. Boleh terperasan tu ada gambar kepala binatang tu di pangkin  jualan. Tapi yang ni kira kawasan kampung dah...di bandar ada pasar khas macam di pasar Maharaj di Krabi tu.


Nampak tak kerusi kayu di situ?




7E

Jalan ke phuket


Hari dah petang....tak sampai-sampai lagi.


Kematu dok dalam kereta.


Phuket dah ...tuk-tuk merah.

Patong  City

Ada lagi Makro di sana...on the way ke Phuket.


Dah sampai ...tengah cari hotel. Nampak kedai jual lukisan .Kedai ini di simpang jalan.



Cuci mata la...

Patong Beach....saya tak pergi pun ke situ.Tengok dari dalam kereta saja.
Memang meriah orang beriadah.


Patong Beach lagi...cari hotel tak jumpa sampai dua tiga kali pusing.





Simpang empat yang sibuk di Phuket....hala ke Patong beach.

Lagi...

Pemandangan di Phuket.

Lega seharian di dalam kereta , akhirnya sampai juga di Phuket.Tahniah driver-driver kami semua.
Kerana cik abang lah mak-mak sampai juga ke sini.