Buat Duit

Thursday, October 27, 2016

KONVO USM ke 54 /2016

Biar ia menjadi memori indah di sini.



Dewan  Tuanku Syed Putra , USM 
Sidang 3 / 9 pagi
25/10/2016


Wajah gembira teman-teman


Senyum ...
2 tahun di USM kemuncaknya pada hari ini.


Teman sekelas .

Jumlah pelajar  kelas kami lebih ramai dari yang ada di sini 
tetapi ada yang mohon extend  di  semester akhir supaya  dapat membuat tesis   akhir yang terbaik.
Giliran mereka akan tiba juga nanti ...good luck friend.
Kalau tidak,  lagi meriah dalam gambar ini.
Jauh di sudut hati sedih juga tidak dapat meraikan bersama-sama kegembiraan ini.


Me dan Hema

Hanim, saya , Hema dan Kevin.


Rapat-rapat nak masuk gambar juga.

Hema , Hasnidar dan Hanim
Kebetulan 3 H.

Solo di depan Masjid USM


Suamiku tersayang.
Dengan  restunya aku berada di sini.

Sauqi and ibu


Bersama keluarga. 
Ibu , suami , ibu mertua , si bungsu Shauqi dan Hanim kawan sepengajian. 
Sayang , anak yang jauh belajar  di perantauan  tidak dapat bersama .


Masih terbayang pada hari pendaftaran  di USM, hati masih berbelah bahagi , mampukah aku menghabiskan pengajian ini ? 

Datang tanpa membuat bayaran yuran  terlebih  dahulu secara online. 
Mata pelajaran pun tak tahu nak pilih yang mana sebab tak hadir semasa taklimat pelajar baru.
Walaupun tiba awal pagi (8.00 pagi)  beratur di hadapan IPS . Waaah...ramainya yang nak sambung belajar  sampai keluar  pintu dah.

 Yang mak ni  datang tak prepare apa.... huhuhu
Masa tu lah kalut nak pilih subjek dengan Wani kawan yang janji nak belajar sama.
Daftar subjek di IPS , nasib baik ada beberapa komputer yang disediakan untuk student yang macam saya ni.

Siap daftar online , print semua  dan  ambil nombor giliran  
dan membuat bayaran secara tunai .  
Bila tak buat bayaran awal  akan mengambil masa yang panjang untuk selesaikan flownya.

Akhirnya , pukul 6 baru selesai dan dapat balik rumah.
Letih seharian di situ.




# Sambung

Saturday, October 15, 2016

Anjung Keli , Perlis.



Assalamualaikum.

Ini cerita semasa lawatan ke Perlis hujung bulan lepas bersama rombongan sekolah.
Kami tiba di sini sedang elok dalam pukul 12 tengahari gitu. Orang pun tak berapa ramai lagi . Meja kami telah direseved. makanan murid juga siap
 dipolisterinkan , tinggal , duduk dan makan .

Makanan untuk guru pengiring pilih sendiri ikut selera masing-masing. Sebelum turun bas, ketua rombongan dah bagi siap-siap sorang RM10 untuk cikgu-cikgi ni. Dalam hati wow ...macam banyak pula kos makan tengahari RM10 mesti ada baki....kih,kih,kih .
Last-last tak cukup kena tambah pula terlebih bajet.

Harga nasi saya makan hari tu RM 12.60 dengan teh ais.
Ambik kau  sebab rambang mato banyak sangat menu masakan yang ada di situ.
Kalau tengok ulam pun boleh sesat dalam daun ulam tau..
Itu tak masuk segala jenis sambal lagi.
Air asam, sambal belacan, tempoyak, budu,  sambal kicap ...macam-macam la.

Boleh  berdiri berjam-jam nak pilik lauk pun.



Barisan lauk pauk... kerabu tauge, kerabu pucuk paku, kerabu sotong.

Gulai lemak, kari, sayur lemak memang rasa cukup santannya.

Barisan ulam-ulaman  yang segar dan rebus .
Ulam yang tak pernah jumpa pun ada.

Kami makan di sini  .
Bila kami bangun , meja ini sekelip mata orang lain dah duduk.
Tetamu ramai datang dan pergi.
Tapi tak sesak sebab ruang makan yang luas.

Ruang makan terbahagi dua.
Di sini bahagian bawah .
Ruang makan di luar pun luas untuk para pengunjung menjamu selera.

Restoren ini besar dan sangat bersih.

Buah-buahan pencuci mulut.
Jagung rebus yang sangat mengoda  selera.


Parking kereta pun luas senang bas nak masuk.

Lokasi berhampiran dengan Maktab Perguruan Perlis , senang nak cari.

Anjung Keli ;
Medan Seri Pulai 
Jalan Bekor Pulai,
01000 Kangar ,
Perlis.



Kek Pisang Mudah

Assalamualaikum

Hari ni nak tempek resepi kek pisang pulak.
Resepi senang dan mudah. 
Yang susah-susah letak tepi.


Senget pulak :(


Dah potong.

Resepi
7-8 biji pisang 
4 biji telur gred A
2 cawan tepung gandum(saya guna Blue Key)
1 cawan gula halus/ kastor
3/4 minyak jagung atau mentega dicairkan
esen vanila 
sedikit garam

jika guna tepung gandum 
tambah 
1 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh baking powder


cara-caranya
Panaskan oven dahulu.

Pukul telur dengan gula hingga kembang
Lenyek pisang.Ketepikan .
Masukkan tepung   yang telah diayak bersama soda dan baking powder.
Masukkan pisang dan kemudiannya minyak .
Susun keratan pisang sebagai hiasan di atas adunan tadi.
Gaul sebati. 
Masukkan adunan ke dalam bekas yang telah disapu mentega dan tabur sedikit tepung supaya tidak  kek  tidak melekat apabial sudah masak.

Bakar hingga masak dengan api atas bawah.





Wednesday, October 12, 2016

APAM BERAS SEDAP

Merahnya makngah !


Pertama kali mencuba resepi  apam ini mujur menjadi  dan rasanya kena pula dengan selera .
Tapi malas nak  berfotoshoot . Kali pertama saya tak letak warna . cuma  warna putih asli beras dan tepung  tapi kali  kedua ini letak merah pula. Alahai ....terlebih merah laaaa. 
Namun , aroma  bunga ros tu terasa dalam setiap gigitannya ....perghhh .

Jadi supaya tidak lupa , kita simpan resepi di sini supaya dilain kali senang nak cari.

Terima kasih pada penyumbang resepi Eray Majid dan Yatie Sinar Kehidupanku

Bahan-bahan:
  • 1 cawan nasi
  • 1 1/4 cawan air
  • 3/4 cawan gula
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 cawan tepung beras
  • 1 sudu kecil yis (mauripan)
  • Sedikit pewarna (saya guna pink)
  • Sedikit kelapa parut dan garam
Cara-cara:

  • Satukan nasi, air dan gula dan blender. Kemudian  kisar sampai halus dan gula larut.
  • Dalam bekas lain, campurkan tepung gandum, tepung beras dan yis. Gaul mesra.
  • Kemudian masukkan bahan yang dikisar ke dalam bahan kering. Letakkan pewarna, gaul sebati.
  • Biarkan adunan apam mengembang 2-3 jam. Tanda adunan menjadi, ada buih-buih kecil terbit di atas adunan dan ianya nampak sekali ganda lagi.
  • Panaskan pengukus, sapukan sikit minyak ke dalam loyang atau bekas dan panaskan sebentar.
  • Akhir sekali, masukkan adunan apam beras gebu yang telah kembang untuk dimasak. Kukus selama 30-40 minit jika guna loyang. 
  • Boleh gaulkan dengan kelapa parut kalau suka.