Buat Duit

Wednesday, December 28, 2016

Dari Arab Saudi terus ke Krabi

Assalamualaikum

Wah....hujung-hujung tahun ni sekali harung dua tempat sekali dalam sebulan. Mentang-mentang lah cuti sekolahkan? Awal tahun dulu duk diam-diam tak ke mana pun. 

Balik Dari Arab Saudi, berehat 2,3 hari kami ke Krabi pula. Kali ni bawa anak yang kena tinggal masa umrah dulu ,....Izzat dan Shauqi.

 Kami pergi jalan darat  melalui pintu masuk Wang Kelian- Satun - Trang -Krabi. Rombongan berkereta ini dengan 3 lagi keluarga .Sorang dah pernah pergi bersama hujung tahun lepas . 2 keluarga lagi merupakan kali pertama masuk Siam ikut jalan darat berkereta .

Big boss dah siap google jalan pintas ke sana.
Kami bergerak awal dari homestay di Perlis .

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Mercu tanda.

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Buah berangan sekilo 200 baht . Kalau dalam ringgit Malaysia sama dengan RM 26 sekilo.
senang nak makan sebab dah diketuk kulitnya. Tinggal nak kopek je masuk mulut.


Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Walaupun jauh di Krabi, nasi kerabu juga pilihan hati.
Ini sarapan pagi di sana.

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Restoren Mariam....dia tak faham minta teh ais dibagi teh o ais.
Bila tambah susu ....ceroi dan terlebih manis la pulak.
Tapi di kedai-kedai lain memang sedap rasa tehnya. 
 Harga 
20 bath segelas  wajib.

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Island hopping.

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Shauqi dengan topi koboinya.

Lepas sarapan tengok-tengok di kedai sebelah...
Di belakang tu , dok tengok benih pokok nak bawa balik Malaysia.


Tahun 2010 dulu tukaran sama ...ringgit diterima oleh pekedai semasa jual beli sekarang tak ada lah...



Bila masuk negara jiran , tak best bila ringgit kita jatuh teruk. Tukaran yang kami buat masa ni RM100 = 780 baht. Sama juga ke Arab Saudi, Riyal lagi tinggi dari RM.

Tapi peniaga di sana suka sangat kalau tahu kita dari Malaysia, sebab org Malaysia kaki shopping.
Betul tak? Fakta atau auta?

Di tarik kita masuk ke kedainya. Murah, murah katanya. 
Dan sebahagian dari mereka tahu berbahasa Melayu.

Setiap kali balik  dari masjid mesti singgah membeli di kedai sebelum balik ke hotel. Kalau tak membeli pun jamu mata . Esok-esok boleh singgah beli pula.
Terapi jiwa sungguh.






Tuesday, December 27, 2016

UMRAH 2016

Assalamualaikum.

Lama tidak menulis menjadikan otak kering idea......huhuhu. Bagaimana nak bermula, payah sekali .

Jauhkanlah dari rasa riak dan takbur untuk aku menulis kembara umrah  ini.

Mari kita mulakan .... awal Disember , 6 -16 Disember kami 3 beranak menjadi tetamu Allah di Mekah dan Madinah. Sebelum berangkat ada juga dugaan  yang datang.  Emak  terkena minor strok anggota sebelah kiri tangan dan kaki. Tapi boleh berjalan cuma terasa berat .Emak , kami bawa berurut dan fisioterapi .


Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Wafi, abah dan emaknya.

Kami berdua suami isteri sudah  berkira-kira siapa yang akan tinggal untuk jaga anak-anak dan mak.
Namun rezeki Allah , emak beransur pulih dan ada adik dan emak saudara yang akan membantu di rumah kami sepanjang kami tiada. 

Saya percaya kata-kata kalau dah sampai seru...kita akan menjadi tetamu Allah jua.
Pada mulanya , suami mengoffer anak ketiga , si  abang pada anak  yang kami bawa. ini  Tapi si abang tak nak pergi. Jadi tawaran dapat ke adik  yang menunjukkan keterujaan
nya untuk ke Tanah Suci. Dipendekkan cerita dapatlah adik ikut kami berdua.


Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Kaabah di Masjidil Haram

Ini ada lagi satu cerita .....sebenarnya umrah kali ini turut disertai oleh abang dan adik sebelah suami saya. Kami tak berjanji pun nak pergi pada bulan yang sama, Tup-tup masa raya puasa hari tu baru  tahu bila masing-masing berkumpul di kampung. Walau pun  masing-masing pergi dengan pakej yang berbeza tapi tarikh tak lari jauh.


Dalam hati masing-masing berdoa dapatlah bertemu 3 beradik di sana.
Tapi hari demi hari berlalu begitu sahaja. Tak nampak rezeki nak terserempak.  Malam terakhir sebelum Abang Lan di Mekah sebelum bertolak ke Madinah berjumpa juga akhirnya. Tapi dengan si adik , Liza tak jumpa sampailah  balik ke Malaysia.



Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Abang dan adik bertemu jua di hadapan Kaabah.



Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Masa ini, sesudah Isyak di pintu 93.
Rezeki berjumpa di Masjidil Haram sukar nak ditafsirkan dengan kata-kata.


Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.


Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Ini pun rezeki juga....diajak naik kereta golf (yang  selalu orang guna di hotel-hotel ) selepas balik dari Masjidil Haram.  Saya tak tahu nak sebut apa kereta jenis ini...hehhee.
Kalau nak menapak jauh juga nak sampai hotel.

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Bersama kawan sekolah ...saya , Pizah dan Ana di Masjid Terapung Jeddah.

Ini umrah kedua bagi saya dan umrah ini sangat istimewa.
Selain dapat bawa anak walaupun sorang, saya juga kembara umrah bersama tiga sahabat dari zaman sekolah menengah lagi. seorang lagi Azimah tiada dalam gambar. Secara kebetulan juga datang dengan pakej yang sama. Wah...manisnya kenangan umrah kali ini.


Wassalam....nanti kita sambung lagi.







Monday, December 19, 2016

Terima kasih SS dan JM


4 in 1
(copstiks, FM, keychain dan bag shopping)

Apa lagi yang perlu diucapkan ...hanya ucapan terima kasih atas ingatan
 dari adik manis  SS & JM berdua.

Semoga murah rezeki kalian berdua, diberi Allah panjangkan langkah melihat dunia ciptaanNya.
Hadiah istimewa atas persahabatan di alam maya.
 Agar perkenalan ini  ia terus kekal selamanya.

Insya allah.