Buat Duit

Thursday, April 13, 2017

Puding Roti Bersos Kastad

Puding Roti Bersos Kastad


Bahan
8 keping roti
2 cwn fresh milk - nk gnti susu cair pn boleh
1/3 cwn gula halus - tmbh jika suka lebih manis
1/4 cwn gula perang
4 sd besar marjerin planta - nk ganti butter pn boleh
2 biji telur
1 sd kecil esen vanila
Pisang - guna pisang manis yg bole terus mkn cm montel , rastali, mas
Kismis


Bahan untuk sos Kastad
 
1 tin susu cair
1/2 cwn air
2 sd besar tpg kastad
3 sd mkn gula - tmbh jika suka manis
sdkt esen vanila

Caranya:

1. Masak gula perang dan marjerin dalam acuan, ketepikan.
2. Blend telur gula , susu cair, 2 sb  mentega yang ditelah dicairkan  + esen vanilla.
3. Celup roti yang dipotong empat dan susun ke dalam acuan yang berisi gula dan marjerin tadi .  
4. Bila susunan roti siap , curahkan lebihan adunan yang diblend tadi ke dalam acuan.
5. Tabur kismis dan kukus sehingga masak dalam 25-30 minit .
6. Sedap dimakan sejuk bersama sos. 
7. Resepi asal menggunakan pisang yang disusun di bahagian bawah roti .



Kredit FB : Nor Izan Mustapha

Foto Nor Izan Mustapa.

Foto Nor Izan Mustapa.

Foto Nor Izan Mustapa.


Foto Nor Izan Mustapa. 
** supaya senang nak cari resepi 


Wednesday, April 12, 2017

Resepi Roti Gebu

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.






3 cawan tepung  roti (saya guna tepung gandum)
3 cawan tepung gandum 
4 sb gula
1 sk garam
 1 paket yis
1 sb bread improver
2 biji telur
1 sb shortening
2 sb marjerin
2 sb susu pekat
1.5 cawan air suam

Cara
Kalau guna BM tuang semua sekali .

Cara manual
Uli sehingga doh elastik dan tidak melekat di tangan.

Bila doh dah naik 2 kali ganda , bahagikan doh kepada doh kecil-kecil dalam 40 gm satu.

Ikut kreativiti untuk buat roti kesukaan .

Saya buat ban manis dan bun inti kacang merah.


Jika nak buat roti sarang tebuan di bawah ini  ada lah filling nya
Boleh tambah kekacang di atas roti 


SOS BUTTERSCOTCH

1.5 CAWAN GULA PERANG
1.5 CAWAN SUSU CAIR 
1 SB BUTTER/ MARJERIN 1 SK ESSEN VANILLA
1 TIN AIR 

CARANYA

MASAK SEHINGGA PEKAT  DI ATAS API PERLAHAN. KEMUDIAN BOLEH DISIRA ATAS ROTI YANG TELAH DITABUR BADAM ATAU KEKACANG PILIHAN  .




Friday, March 31, 2017

Masjid Terapung Jeddah

Assalamualaikum

Lama tak menulis , tepu idea nak mengarang ....huhu.

Masa pun cepat sangat berlalu....esok dah 1 April. Tiga Bulan pertama  berlalu tanpa boleh ditahan-tahan. hujung-hujung nanti tenok bulan berganti tahun , kita duduk tang tu juga. Alahai...

Mai tengok gambar -gambar kenangan  semasa umrah Disember 2016 yag tak habis-habis lagi ni.
Kami singgah sebentar di Masjid Terapung dalam perjalan ke Jeddah. 

Memula mutawif kata  kita solat asar  di sini...tapi akhirnya terlebih masa dengan bergambar , makan-makan, bersantai-santai tal lama kemudian dah maghrib. Bersama ahli rombongan yang ramai , dengan tiga buah bas , bersesak di bilik air dengan jemaah dari negara-negara lain agak mengambil masa. Namun , ustaz kata kita  ada masa lagi...tak perlu terkejar-kejar jadi gunakan peluang yang ada.

Kelihatan ufuk bertukar warna ...cantik. Masyarakat Arab pun ramai beriadah bersama keluarga di sini. Ada yang makan dan berkelah ramai-ramai dengan keluarga. 

Jeddah dari pandangan dari Masjid Terapung

Terpikat pula dengan si kuning kereta pak arab ni...
 
Tiga sekawan berumrah bersama. Kawan dari sekolah menengah .
Sebenarnya berempat , seorang lagi kawan menjaga mertua  yang berkerusi roda tak dapatlah nak bersama selalu.

Jubah  belang menjadi trend di Tanah Arab.




Tiga beranak kami
mak, abah dan Aiman Wafi

Di tepi laut, angin segar bertiup ...nyaman sekali


Ketika baru sampai ...masih cerah

Abadikan sekeping

Cantiknya kejadiaan  di depan mata


Ramai beridah di sini bersama keluarga


Langit mula bertukar warna


Semakin hilang cahaya.



Selepas maghrib kami pun bergerak ke  Airport Jeddah . Masa semakin ke penghubung untuk meninggalkan bumi Arab ini. semoga ada kesempatan lagi  dan rezeki untuk hadir di sini.. Murahkanlah rezeki  YA ALLAH.




Friday, March 3, 2017

PASAR MAHARAJ, KRABI

Assalamualaikum.

Pagi sebelum bertolak balik ke  Sadoa, kami sempat ronda-ronda   Krabi town . 
Kami ke Pasar Maharaj. Pasar ni boleh beli buah, dan sarapan terus di gerai halal dalam pasar.

Pintu utama Pasar Maharaj.
Pasar basah menjual ikan, udang , sotong , buah-buahan, beras siam, ....ehemm   babi pun ada.Tapi di bangunan yang terasing bahagian belakang bangunan utama.
Nak buat macam mana , itu makanan penting orang sana ....huhu



Ini  siput ke lokan ke apa namanya  ...saiz   sangatlah besar. 
Ada kut macam saiz gengam budak kecil. 
Rambang mata tengok makanan laut ni...

Kami lalu  di gerai sotong...besar - besar. Geram la pulak. Udah awak tu memmang suka sea food maka beli juga setengah kilo untuk masak dalam bilik. Almaklumlah periuk noxxa pun bawa melancong...hahaha.

Tengok sotong dia besar dan segar...sekilo dalam 120 baht je..
Kita pilih nak banyak mana dan  letak dalam raga biru , kemudian dia tolong cuci  dan bersihkan.
Senang banyak la....

 Kerang-kerangan.


Yang ni pun buat orang tergila bayang .
Punya la besar.




Sebenarnya , kami isi perut dulu sebelum ronda dalam pasar ni. Bagi kenyang baru seronok jalan-jalan. Ada pelbagai nasi dijual, nasi kerabu, nasi berlauk , nasi ayam, nasi goreng dan macam -macam jenis lagi nasi. NAsi putih pun ada , tinggal nak pilih lauk ikut selera amsing-masing sahaja pun boleh. Nasi yang siap berpaking 40 bath satu.

Air ..pilih-pilih . Memang kaw air teh  dia.

Breakfast time.
Teh dia memang terangkat . Tapi gelas kecil je pun 20 baht ya...

Roti canai dan teh panas memang kena sangat la.

Pilih ikut selera...40 baht satu .

Singgah juga beli beras dan pulut siam.
Memang jenuh la membeli geng kami beli bawa balik. 


Gerai ikan bilis, udang kering, belacan.
Pun membeli juga bawa balik.



Green Hotel , hotel yang kami menginap tahun lepas.
Datang kali ini namapak bunga bergantung di luar koridor hotel. Dulu kosong je,,
Hotel ni dekat dengan Pasar Maharaj. Dulu kami jalan kaki ke Pasar dari hotel.


Menarik kan pokok ni ?


 Sorang kakak dalam group kami ni, peminat bunga. Wajib singgah kalau ke sini.
Sekuntum 15 baht . Sekali ranting-ranting dia dapat  yang  dipotong pendek-pendek oleh mak cik kedai).Suka la dia ,balik boleh cucuk-cucuk tanam balik.


Kalau ke Krabi town boleh la singgah di pasar ni...beli buah yang murah macam anggor yang boleh dapat  dalam 8 ringgit  sekilo. Buah yang besar memang puas hati makan.

Kami bertolak balik dalam pukul 10-11 pagi juga....sebab masih ada semalam lagi menginap di Sadoa.

Dalam perjalanan singgah beli nanas madu  pulak...
pantang nampak ada yang teringin.
Boleh kupas dan letak asam makan dalam kereta..



Sebelum pagi-pagi esok nun baru nak melintas sempadan . 
Menginap di Sadoa  dulu
                                                   dengan harga 40 hinggit .. senyum lega la.



Baca di sini Krabi tahun lepas .

Wednesday, February 22, 2017

Klinik Pakar ENT Dr Sudha Taiping

Assalamualaikum
Nak bercerita pasal Shauqi dan Cakenit.


Ke Klinik Dr Sudha lagi hari ini , disebabkan Shauqi kata telinga kiri  dia berbunyi. . 
Cerita dulu klik SINI .
Dulu pun , 3,4 orang misi  pegang sebab meronta kuat. Tapi  kecil lagi masa  5 tahun ,
 sekarang 9 tahun . Lagi la kan...

Ahad lepas dah bawa ke hospital. Doktor bagi ubat makan, krim untuk sapu , dan 2 lagi ubat untuk makan termasuk satu untuk  antibiotik. Doktor kata ada nanah dalam telinga selepas dia teropong dengan alat tu. Balik makan ubat tapi   masih sakit lagi . 

Tadi , balik sekolah tak tunggu lagi kami pun bawa ke Klinik Pakar ENT.
Klinik ini beroperasi setiap hari kecuali hari Ahad dan cuti umum. Sabtu  buka separuh hari.
Isnin -Jumaat buka dari pukul 9.30 -5.00 petang.

Bila masuk bilik doktor , baru tahu rupanya Cakenit ada dalam telinga........dah siap bertelur lagi. Telur dia hitam maknanya baru lagi  kalau lama telur akan bertukar warna kepada putih  dan cakenit pun jadi hitam sebab dah makan darah.Tapi yang ni cakenit putih lagi..Boleh nampak bila doktor masukkan kamera  ke dalam telinga dan kita dapat  tengok di tv. 

Sungguh tak sangka ingat bernanah macam doktor hospital cakap. Kalau tunggu lagi , mesti tak boleh sentuh telinga dia.

Punya melalak walaupun dah besar, jenuh kena pegang 3,4 orang .Ini pengalaman ke dua bagi dia. Dia dah tahu doktor nak buat apa...huhu. 

Rupanya, hari ini ramai pula kanak-kanak yang senasib dengan Shauqi. Budak yang masuk awal dari Shauqi pun sama. Kemudian , ada lagi yang menunggu giliran nak masuk.
Hai, hai...


No 7, Jalan Tokong, 34000 Taiping 
No. Tel :058053466


Saturday, February 11, 2017

Trip to Krabi Dis 2016

.
Assalamualaikum

Sekarang nak kongsi cerita ke Krabi pula , walaupun kisah ke Tanah Suci Mekah dan Madinah tak berapa nak habis lagi. Semua manis, semua seronok . Rasa nak berulang ke sana lagi. Mudah-mudahan datang lah seru ke sana  YA Allah.....mudahkanlah.

 Satu pengalaman yang tak pernah berlaku dalam hidup saya  semasa di Mekah ialah saya bersolat di kaki lima kedai waktu solat zuhor. Tak sempat sampai ke Masjid. Ingat dan ...rupanya tidak. Masa azan pertama dengan qamat sekejap sangat. Tak macam di Madinah yang lebih lama jarak  azan antara keduanya.

Kenapa terlewat?  
Pasai pada hari tu, hari last-last  kami di Mekah, kami  ke Jaafar Ria kawasan bazar macam Chowrasta. Ada barang murah kata jemaah yang dah  pergi lebih awal dari kami. Apa lagi, tak senang duduk la ....Lepas makan pagi dalam pukul 9-10 pagi kami pun menunggu di lobi. Adalah muat dalam 2 van .....14 orang juga la ke sana menghabiskan sisa riyal yang ada.

Bersama hasil borongan.

Dapat la beli sebarang dua benda. Balik ke hotel dah dekat nak zuhur. Simpan barang terus ke Masjid.
 Suami dan anak dah pergi dulu. Kiri kanan dah nampak kedai dah tutup, tanda waktu solat dah nak masuk. Punya la laju berjalan, Tengah berjalan dah dengar azan , niat nak masuk masjid. Tapi tak sempat. Tengok orang dah berbaris bersaf-saf di tepi kaki lima kedai depan Safwa hingga ke Dataran Masjidil Haram. Tak lama lepas tu dah qamat. Teruslah lintas jalan pergi tumpang sejadah orang solat tang tu juga. Mahalnya pengalaman. Mungkin niat nak solat di Masjid tu 50-50 kut. Dalam hati dok kata tak dan  langsung solat di kaki lima.


Ini cerita  ke Krabi tak lama selepas balik dari umrah.
Kami pergi  berkonvoi dengan berkereta empat keluarga. 2 keluarga dah pergi tahun 2016 ( terus ke Phuket) kiranya tahun ni bawa kawan yang tak  ada pengalaman ke sana lagi.

Cerita kami ke Krabi dan Phuket  Ketik SINI .
Kali ini kami masuk melalui Wang Kelian berbanding kali pertama dulu masuk melalui Padang Besar.

Macam biasa , sebelum melintasi sempadan Thailand kena siapkan insuran kereta yang sudah kami buat semasa di Changlun. Bayaran tak mahal dalam RM 16 untuk sebuah kereta. Kena bawa geran kereta bersama. Salinan  geran pun diterima tapi pastikan owner yang betul. Bukan kereta sewa atau kereta pinjam. Kalau kereta pinjam kena bawa surat kebenaran tuan yang sebenar juga.

 Bila masuk pekan Changlun banyak iklan-iklan di tepi jalan  sebelah kiri tentang insuran masuk ke Thailand .  Tukar duit baht pun di sini . Masa tu pertukaran RM 10 dapat 7.80 baht. Sedih....

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Menuju ke border Thai.

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Di pintu masuk ke Thailand.
Masa ini hari nak balik ke Malaysia. Masa pergi tak sempat nak bergambar.

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Pagi-pagi peniaga tak ready lagi.


Kenangan sekeping di Satun.
Suasana pagi setelah melepasi boarder.
Tempat bergambar ini ada di sebelah kanan kita masuk . 



Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Ini pun sama , kejadian masa nak balik. 
Banyak kedai dibuka berbanding masa masuk.
Masa kami masuk   dulu pada pukul 8.30pagi, kedai pun baru nak buka.



Kami melalui jalan kampung, potong sana, potong sini.
Tapi boss dah siap print google map.
Hahah.. no waze, waze sendiri ajo.
Bila waze sendiri ni ada juga tersesat ke kampung Siam , bila co-pilot silap  bagi arahan.


Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.

Rakyat Thai masih berkabung atas kemangkatan raja mereka. katanya sehingga  setahun.
Semua bangunan kerajaan , sekolah , pagar  dan sebagainya kelihatan kain hitam putih digantung.

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Kain hitam putih di pagar bangunan kerajaan.

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Sapa tahu buah apa tu?

Susah nak jumpa buah berangan ni. Kalau di Penang , area Chowrasta tu ada tapi di goreng oleh bangsa asing. Dah was-was nak makan pula.

Tak lepas peluang memang membeli sekilo untuk dibawa balik. Harga sekilo RM 26 atau  20 baht. Di sini kita boleh guna duit Malaysia jika baht sudah berkurangan.
Dalam kereta dah makan  sikit. Sisa kulit letak dalam plastik yang sama. Alih-alih si bujang pergi  buang masa berhenti di R&R. Dia ingat sampah...Alahai anak...melepas mak.

Bila ikut jalan darat, dengan 4 buah keluarga pula.....ada sorang  nak terkencing semua berhenti  semua masuk tandas. Tandas bersih .Selalunya kami berhenti di stesyen minyak. Saya perhatikan stesyen minyak cukup prasarana . Ada tandas, surau, kiosk jualan ( buah-buah segar yang dipotong, ayam goreng ala KFC) dan 7 Eleven.
7  E di Thailand sangat lah banyak,  senang nak cari.

Sekali berhenti macam-macam boleh buat, solat berehat sekejap, ke tandas dan jamu mata dalam 7E pun boleh. Macam R&R kita tapi tak lah besar sangat.



Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Surau

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Singki di luar. Tandas di bahagian dalam.
tapi mangkuk tandas adaah berbeza dengan kita .Hanya mangkuk   tiada simen mengelilinginya.
Maaf tiada gambar pula.

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Bersih


Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Barang lama...siapa berminat boleh beli.Pun ada di sini.


Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Keropok di 7E

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Aksesori wanita ...dalam 7E lagi.

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.

Aktiviti di Krabi ...apa lagi kalau tak berisland  hopping.



Nanti kita sambung lagi.
Daa..