Buat Duit

Sunday, June 4, 2017

JAMBATAN TAMPARULI

Assalamualaikum.
Selamat berpuasa buat semua umat Islam yang menunaikannya.
Ramadan Kareem.

Untungnya tahun ini, 2 minggu cuti sekolah jatuh dalam bulan puasa. 
Meriah sikit rumah waktu berbuka , ada anak-anak yang balik bercuti.
Lepas habis cuti sekolah, balik macam biasalah. 
Ada Maktok, Shauqi dan abahnya. 
Kakak -kakak tak sempat balik berbuka lagi bersama. 
Alia yang di Sabah lagi seminggu nak raya baru balik ke Semenanjung.


Meh kita tengok gambar semasa kami ke Sabah minggu lepas.
Destinasi kedua , kami singgah di Jambatan Tamparuli yang femes sampai ada lagu tu.
Perjalanan kami dari KK - Keningau melalui Ranau memang cantik sangat  perjalanan tu sebab akan melalui tempat-tempat yang nak saya singgah.

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Model wajib mak mesti ada.

Tempat pertama yang kita jumpa dalam perjalanan itu  ialah Rumah Terbalik.
Lepas tu kita akan jumpa Jambatan Tamparuli, Pekan Nabalu, Kundasang dan Ladang Lembu yang menjadi tarikan di Sabah 

Masa kami ke Sabah dulu,.... first time Ladang Lembu pun tak ada lagi. Maknanya punya lama kenangan pertama ke Sabah dulu tu. Shauqi pun baby lagi.Dan... pengalaman pertama  saya naik kapal terbang ..hahaha.


Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.

Pasar Tamparuli .
Terletak di kaki Jambatan tu.
Punya baik hati suami saya, dia bagi peluang saya lintas jambatan dan dia tunggu di hujung jambatan sebelah sana selepas membeli serba sikit buah-buahan di pasar ini kami dua beranak dengan Shauqi pun apa lagi .Dengan Bismillah kami mulakan langkah .


Namun ini adalah struktur  jambatan yang dibina semula. Baru dan kukuh namun terayun juga bila berada di tengah-tengahnya.

Mula-mula kami singgha dulu di Pasar Tamparuli  melihat-lihat apa yang menarik di sini. 
Ada tempat berjualan, satu yang saya paparkan dalam gambar di atas. Di sini hasil jualan lebih kepada sayur dan buah-buahan.

Manakala di hujumg berhampiran jambatan ada jual bilis, ikan masin dan udang kering. Harganya murah dengan kualiti bilis yang dijual. jadi kita beli bawa balik naik belon bah!



Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.

Antara sayur dan huah-buahan yang dijual.
KAmi beli buah nenas dan pisang berangan.
Nenas 3 kilo dengan harga RM 9.


Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Mak jumpa kulat!
Apa lagi mak beli juga la.....haru sungguh kulat pun beli. 
Tapi murah,  satu bekas putih tu RM 2. Saya tanya nak beli sekilo dia kata tak jual pula.
Selamat sampai ke rumah sebab kulat dah kering.

 Masa membeli kulat di Krabi hari tu basah sebab tu membusuk dalam kereta.

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.


Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Nenas dan sayur


Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Jumpa orang jual bilis ....beli lah sikit . 
Nampak lawa  putih dan murah bilisnya.


Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Budak takut nak lintas. Pertama kali naik jambatan hayun.
Di bawah kelihatan air sungai mengalir deras berwarna macam teh susu.
Kakak dan abahnya menunggu di hujung sana . Dekat dengan tiang kuning. 
Ada laluan untuk kereta di sebelah kiri Shauqi .

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Cuak juga budak ini.

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Untuk laluan kereta ada satu lagi titi yang menghubungkan dua tebing ini. Tapi kereta tak boleh berselisih. Tunggu giliran untuk melintas.Pasar  pun terletak di hujung sana.

Tiang kuning di sebelah kiri itu ialah Jambatan Tamparuli yang kami melintas .


Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Jumpa  ini , tanda dah dekat Jambatan Tamparuli.
Untuk ke sini kita kena masuk sikit ke dalam dari jalan besar di sebelah kanan .
Laluan ke Kundasang dari KK.



Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Muka gabra .

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Panjang juga  jambatan 

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Cik abang dah tunggu.



*** kongsi cerita sebagai kenangan .


Tuesday, May 23, 2017

SABAH DI BAWAH BAYU

Assalamualaikum.
Kami bertiga ke Sabah Negeri di Bawah Bayu hujung minggu yang lalu dari 19-22 Mei 2017.
Melawat anak, Alia  yang berada di sana . Kata nak tengok anak, tapi mak yang lebih nak makan angin. 2 in 1 lah lebih kurang.



Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Terbang mencari Alia.


Awan berkepul -kepul.
Kali ini dapat seat tepi tingkap. Tak berebut dengan anaki.-anak  seperti selalu.
Kami terbang bertiga sahaja bersama si bungsu Shauqi. 

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Terbang petang pukul 4.40 petang ke Kota Kinabalu.
Memula terbang amsih cerah dah tiba di sana dah malam . 
Matahari awal di sini, malam pun cepat berganti.

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Senyuman menawan dapat naik kapal terbang.
"Lama la adik tak naik kapal terbang" .


Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Cari di mana budak kecik Shauqi...

Kami naik teksi airport  ke hotel dengan bayaran RM 30.
Memula naik teksi , terasa macam di Indonesia pula bila driver bercakap.
Tapi servis bagus bah! 
Kami dihiburkan dengan lagu Inggeris 80an.

Esok pagi baru Alia datang jemput  untuk perjalanan ke Keningau dan akan bermalam  di sana.
Kami sampai di KK dah malam , selepas  simpan bag kami keluar makan malam sekejap dan terus balik bilik tidur , badan dah penat kan.

Aktiviti pertama di hari kedua kami sampai di KK,   kami akan bergerak  ke Keningau . Bermalam di sana semalam sebelum bertolak balik ke KK semula.

Perjalanan  dari KK - Kundasang - Ranau -Keningau pun bermula .
Sambil melawat  bapa saudara yang berada di Keningau.

Namun pagi tu ada drama sikit, kereta sewa kami tak dapat dihidupkan. Mood dah down sebab nak kejar masa nak tengok Kinabalu. Selepas pukul 11 pagi alamatnya nampak kabus je la.

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Driver pergi beli minyak.

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Isi minyak.


Ingat  minyak habis  . Selepas pergi beli minyak (nasib dekat) tak mahu hidup juga. Mesti masalah bateri . Call onwner kereta (orang Terengganu yang study satu universiti dengan Alia)  datang bawa jumper. Nasib  baik selepas tu kereta tak ada masalah. Lega rasa hati.


Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.

Abah dah lepas tanggungjawab kepada anak, pergi balik Alia yang memandu. 
Abah dah boleh  rehat di sebelah . Mencabar juga memandu di Sabah terutama antara Ranau ke Keningau . Jalan tak berapa elok dan berbukit bukau.
Alia pun tak percaya dia berjaya memandu sejauh itu. 

Sepanjang jalan ke Keningau yang bagusnya semua tempat  yang nak singgah adalah sehala.
Kami singgah di Rumah Terbalik, Nabalu, Kundasang , Jambatan Tamparuli, Kundasang,  dan Desa Castle Dairy Farm,

Dalam perjalanan , lokasi Rumah Terbalik yanga kami singgah. 
Kami berdua saja yang turun sekadar nak bergambar sebagai kenangan tanda dah sampai.
Abah dan Alia  menunggu dapam kereta.

Bayaran kami berdua ialah RM 15.90. Kanak-kanak RM 5.30.
Kami tak masuk ke Muzium 3D. Bayaran lebih RM 31 jika masuk kedua-duanya.

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Carta bayaran.


Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Jangan ingat tak ada orang. Kiri kanan , depan   belakang penuh dengan pelawat. Macam tunggu giliran bergambar  di Tangkuban Perahu pula rasanya. 

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Model mak .

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Model mak beraksi.


Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Kereta Terbalik.

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Antara yang terbalik.


Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Berdua lagi.

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Tandas pun terbalik. 

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Aksi lagi .

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Rupanya Kancil ini ada dot dot .

Dipintu masuk kita akan diminta mengambil gambar kenangan dengan jurufoto mereka.
Gambar akan di letakkan di pintu keluar . Harga gambar bermula dengan RM 30 dan pakej dengan cover semua sekali RM 50.

Masa kami keluar gambar kami tak ada lagi, kami hanya  semata -mata bergambar  dibahgian luar rumah terbalik , Muzium 3 D tak masuk sebab nak cepat. Meneganngkan 2 orang lagi  menunggu di dalam kereta. 

Selamat ...terus  ke kereta cepat-cepat.


Kredit kepada pekerjanya yang menolong mengambil gambar kami berdua.


* bersambung






Monday, May 15, 2017

MEE TARIK WARISAN ASLI DI MYDIN MERU

assalamualaikum.


Foto Mee Tarik Warisan Asli.
Kredit : FB Mee Tarik WarisaN


Terasa nak makan mee tarik . Mee tarik yang dibuat dengan tangan menjadi urat-uart mee, Mee yang asalnya hanya boleh didapati  di Negeri China dan kini boleh dinikmati di Malaysia. Salah satunya di Mydin Meru, Ipoh.

Berulangkali lalu di hadapan Mydin Meru untuk ke Seri Iskandar , tak pernah sekali pun singgah. Anak pun dah masuk Tahun kedua  belajar di sana. Semalam kami lalu lagi menghala ke Seri Iskandar , dan kami singgah selepas selesai urusan menghantar anak ke asrama. 

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Buku menu.

Kedai Mee Tarik Warisan ini terletak di dalam bangunan Mydin . Bukan di bahagian luar  yang banyak food outlets. Senang saja nak cari, masuk ke dalam bangunan dan ia berada di lot yang  berhadapan dengan pentas . Semalam sempena Hari Ibu ada pertandingan menghias kek dan aktiviti kanak-kanak di adakan. Meriahlah dengan orang ramai.
Dalam kedai mee pun boleh tahan juga pelanggan.
 Maklumlah cuti hujung minggu .


Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Lokasi cawangan kedai mee tarik seluruh Malaysia

Rupa-rupanya dah banyak cawangan kedai meem tarik ini. 
Di Kuala Lumpur sahaja dah ada 15 cawangan .
Perak 1-  Merulah tu. 
Terengganu  dah 2 , Kelantan , Johor, Melaka   dan Pahang masing-masing  1 cawangan dan Kedah pula dah  ada 2 cawangan . 
Anda boleh ke website Mee Tarik  dengan klik http://www.meetarik.com/

Kami berempat meminta empat hidangan berbeza. Tiga darinya adalah dari menu mee.....dah tentulah saya nak merasa keistimewaan  mee tarik ni kan? 
Tapi suami saya memesan nasi putih dengan lauk daging.

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Lamen soup with vege 
Aiman  punya 
RM 8.80

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Lamen soup with sliced beef , saya punya .
RM 9,80

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Rice with fungus and meat
RM 12.80


Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Shauqi minta Fried lamen  with beef
RM 11.80

Nampak banyakkan....tapi dia suka pula ...80 peratus selamat masuk perut.
Banyak juga dia makan , tinggal sikit-sikit  abang Aiman tolong habiskan.
Licin


Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Mee- mee soup


Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Lagi..rice pun ada



Untuk yang suka pedas...wajib tambah cili.
Setiap meja diberi sebekas cili .

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Jasmine tea.
Rm 2.30


Total makanan kami RM 62.30 termasuk satu lamen bawa balik rumah.

Menariknya , kita boleh melihat cara mereka membuat lamen ini  di sini secara langsung.
Satu pengalaman baru untuk melihat budaya orang China memproses makanan ruji mereka  tanpa menggunakan mesin. Tak perlu terbang jauh di Meru pun boleh ...


As authentic as they come

 

In China, Lanzhou in Gansu Province  is famous for authentic Lanzhou Hand Pulled Noodle or Lamien.

Lanzhou beef lamian  or Lanzhou beef hand-pulled noodle, is a type of Chinese noodle dish originated in Lanzhou, China, and generally popular in China. It is referred to as "beef noodle" in Lanzhou. It is sometimes simply called lamian , which means hand-pulled noodle in Chinese, or "beef lamian"elsewhere in China.In Malaysia , local people called as "Mee tarik".

The hallmark of Mee Tarik Warisan Asli brand is our authentic authentic Lanzhou Hand Pulled Noodle from traditional Lan Zhou recipes. Our founder Mr.Hassan

bring this recipes to Malaysia.He would like to let this Mee Tarik can be tasted every corner in Malaysia



Saturday, May 6, 2017

BIOSELEZA





Assalamualaikum.

Ini nak kongsi cerita sikit.
Semalam tetiba rasa sakit tekak , nak telan air pun rasa perit.
Apatah lagi  nak telan makanan. 

Nak tidur pun rasa terganggu. Kenapa pula tekak ku ini? 

Teringat ada panty liner BIOSELEZA, lalu saya ambil satu lekat di leher . saya pakai hingga ke pagi.
Bukan perkara lucu kalau diri dah sakit kan....lekat lah dia di situ sehingga pagi.

Wah....Alhamdullillah bila bangun pagi terasa perit leher dah kurang banyak. 
Boleh makan kerepok lekor yang suami bawa balik dari Terengganu pada malam itu.

Terasa eksperimen ini menjadi.
Selalu orang letak pada dahi jika sakit kepala atau demam.
Letak di perut jika sakit perut .
Letak di kaki jika lenguh dan nak travel jauh.
Letak di meter elektrik nak kurangkan bil elekrik.
Buasir pun bagi boleh lelaki dan wanita 
Dan banyak lagi kegunaannya....

Namun kaum lelaki pun boleh menggunakan  jika anda mempunyai masalah seperti di atas .

Semua di atas macam tak logik kan?
Tapi bila dah cuba baru kita percaya.

Tapi BioSeleza ini walaupun  khas untuk wanita untuk menghilangkan keputihan , Cyst , penyahbau, pembasmian bakteria dan masalah sakit puan tapi ia juga sesuai juga untuk kanak-kanak, lelaki atau sesiapa sahaja .

Jadi kalau berhajat bolehlah hubungi/ wassup  no di bawah  ini.
Semoga dapat membantu .
Sharing is caring.

01110661486




Thursday, April 13, 2017

Puding Roti Bersos Kastad

Puding Roti Bersos Kastad


Bahan
8 keping roti
2 cwn fresh milk - nk gnti susu cair pn boleh
1/3 cwn gula halus - tmbh jika suka lebih manis
1/4 cwn gula perang
4 sd besar marjerin planta - nk ganti butter pn boleh
2 biji telur
1 sd kecil esen vanila
Pisang - guna pisang manis yg bole terus mkn cm montel , rastali, mas
Kismis


Bahan untuk sos Kastad
 
1 tin susu cair
1/2 cwn air
2 sd besar tpg kastad
3 sd mkn gula - tmbh jika suka manis
sdkt esen vanila

Caranya:

1. Masak gula perang dan marjerin dalam acuan, ketepikan.
2. Blend telur gula , susu cair, 2 sb  mentega yang ditelah dicairkan  + esen vanilla.
3. Celup roti yang dipotong empat dan susun ke dalam acuan yang berisi gula dan marjerin tadi .  
4. Bila susunan roti siap , curahkan lebihan adunan yang diblend tadi ke dalam acuan.
5. Tabur kismis dan kukus sehingga masak dalam 25-30 minit .
6. Sedap dimakan sejuk bersama sos. 
7. Resepi asal menggunakan pisang yang disusun di bahagian bawah roti .



Kredit FB : Nor Izan Mustapha

Foto Nor Izan Mustapa.

Foto Nor Izan Mustapa.

Foto Nor Izan Mustapa.


Foto Nor Izan Mustapa. 
** supaya senang nak cari resepi 


Wednesday, April 12, 2017

Resepi Roti Gebu

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.






3 cawan tepung  roti (saya guna tepung gandum)
3 cawan tepung gandum 
4 sb gula
1 sk garam
 1 paket yis
1 sb bread improver
2 biji telur
1 sb shortening
2 sb marjerin
2 sb susu pekat
1.5 cawan air suam

Cara
Kalau guna BM tuang semua sekali .

Cara manual
Uli sehingga doh elastik dan tidak melekat di tangan.

Bila doh dah naik 2 kali ganda , bahagikan doh kepada doh kecil-kecil dalam 40 gm satu.

Ikut kreativiti untuk buat roti kesukaan .

Saya buat ban manis dan bun inti kacang merah.


Jika nak buat roti sarang tebuan di bawah ini  ada lah filling nya
Boleh tambah kekacang di atas roti 


SOS BUTTERSCOTCH

1.5 CAWAN GULA PERANG
1.5 CAWAN SUSU CAIR 
1 SB BUTTER/ MARJERIN 1 SK ESSEN VANILLA
1 TIN AIR 

CARANYA

MASAK SEHINGGA PEKAT  DI ATAS API PERLAHAN. KEMUDIAN BOLEH DISIRA ATAS ROTI YANG TELAH DITABUR BADAM ATAU KEKACANG PILIHAN  .