Buat Duit

Sunday, January 29, 2017

Kenangan Lalu


Assalamualaikum

Hari ni nak kongsi gambar umrah saya .
Kerinduan...


Kena cari sudut terbaik ...baru nampak muka jam .
Lokasi: Pintu 93 Masjidil Haram

Hotel...laluan ke hotel penginapan kami.
Hari-hari tengok, hari-hari nampak.


Pizah dan saya
Lokasi : Jabal Rahmah

 Perumahan di atas bukit batu.
Lokasi : Snap semasa perjalanan ke Jaafar Ria tempat shopping.

Beli sikit .
Lokasi Jaafar Ria.

Jaafar Ria seperti bazar Chowrasta, Penang.
Di dalamnya banyak lot-lot kedai kecil-kecil . 
Harga pasti menawan. 
Murah....tapi kena pandai menawar.
Tasbih , minyak wangi (macam pen), sejadah kecil atau besar elok beli di sini.
Lagi banyak kita beli lagi banyak potongan harga yang diberi.
Sayangnya , saya ke sini bila dah dekat nak balik. Kebanyakkan dah membeli serba sedikit.
Duit pun hujung-hujung juga. 
Jadi belilah sekadarnya.


Snap dari atas bas . Tempat pertama nabi s.a.w mendapat wahyu. 
Bayangkan Nabi memanjat bukit yang tinggi, tandus   dikala itu  dengan susah payahnya.

Lokasi :Jabal Uhud

Meal atas flight.


Kak Yus ...diam-diam dok belakang. Patut la senyum lebar.
Lokasi : Muzium Kaabah



Sementara menunggu suami dan anak keluar dari Masjidil Haram , saya pun melilau menghabiskan masa. Minta jemaah dari Indonesia tolong snapkan gambar.
 Balasannya saya pun snapkan untuk dia juga.
Selepas Subuh beberapa minit sebelum lampu di belakang di padamkan.

Lokasi  Hadapan Menara Jam.


Selepas Asar kami bertiga anak beranak tak balik ke hotel . 
Sementara nak tunggu Maghrib mai kita isi perut sat.Santai-santai gitu.
Lokasi : Kedai Kebab di dalam Menara Safwa.


Meneman kawan membeli cincin....cantik dan bling-bling.
Lokasi : Pasar Jaafar Ria, Mekah.

Aiman Wafi
Lokasi : Jaafar Ria


Bergunting dan bercukur .
Jenuh cari  barber shop. Rupanya ada tukang tunjuk kedai.
Rasanya dia dapat tips dari tauke kedai.
Lokasi :  Menara AL SAFWA

Tukang guntng rambut. Dah licin rambut Aiman....
10 riyal sorang.
Mak teman je..mak tak gunting rambut ...hehehhe

Lepas bergunting ...isi perut dengan kebab. 
6 riyal satu kebab .
Lokasi : Al Safwa

Bersama jemaah dari Pakistan semasa menunggu  suami dan anak ke toilet.
Lokasi : Tepi Safwa , dekat tandas lelaki.



Berkenan dengan warna kereta kuning ni...ceria .
Tumpang bergambar sat naa...
Lokasi : Pinggiran Masjid Terapung Jeddah

 Dalam perjalanan nak ke airport , singgah sebentar di Masjid Terapung Jeddah.
Sekejap sahaja 10 hari  ...dah nak balik . 
Semoga ada rezeki lagi ke sana untuk haji dan umrah.








Monday, January 16, 2017

Lawatan ke Muzium Kaabah

Assalamualaikum,

Selepas ladang unta , rombongan kami  terus ke Muzium Kaabah.
Dalam muzium in terdapat seni bina Kaabah dari dahulu kala yang di simpan hingga kini. Bukan Kaabah sahaja yang dipamerkan tetapi berbagai lagi seni bina yang berada di Masjidil Haram.

Contohnya seperti cucuran   emas di dalam Hijr Ismail, Makam Ismail , telaga Zamzam, tangga , pintu Kaabah dan banyak lagi yang boleh dilhat.

Orang punya lah ramai....bersesak-sesak  semasa lawatan kami pada hari itu. Lawatan murid-murod sekolah rendah pun ada . Bersesaklah kami pada hari tu.
Barisan bas bersusun-susun di luar pagar. Terpaksalah rombongan kami menapak dari jauh untuk ke Muzium tersebut .

Masa tu juga terjumpa penjual buah dari dalam kereta . Ada buah limau , dan buah delima . Besar-besar pula tu. Kami pun masa keluar dari muzium borong la  sorang seplastik . Murah pula tu. Buah delima sekilo 5 riyal saja. Dari nak beli 5 riayal dah jadi 10 riyal ...hihihi . Buah-buah tu dapat bawa balik ke Malaysia pula.

Buah delima ni , tak sama harga . Nasib la kalau terbeli yang mahal. Macam yang dijual di Masjid Terapung Jeddah .... sebiji 15 riyal. Makcik sorang ni beli 2 biji dah 30 riyal. Maklumlah dah nak terbang balik Malaysia malam tu. Agaknya dia tak jumpa di Muzium tu , dia belilah di sini.




Masa kami tiba ...ramainya umat manusia.

Di pintu depan , sebelum masuk ke dalam.
Bersama Kak Yus jiran dekat rumah.


Pizah , Kak Yus dan tuan belog.

Makam Ibrahim...Kelihatan 2 kesan  tapak kaki baginda di dalamnya.


Pancur air  emas ...yang terdapat di bahagian atas Hijir Ismail.


Besi yang mengelilingi Hajaratul Aswad batu  dari surga.

Potret Kaabah zaman dahulu.

Pintu Kaabah di belakang nun....selfie aje la.
Ramai sangat tak susah nak berfoto-foto .

Satu lagi...pintu Kaabah zaman dahulu.

Telaga Zam-Zam

Ada banyak lagi yang dipamerkan untuk tatapan pelawat. Tangga mimbar yang berukir cantik.
Ziarah luar ke sini , salah satu tempat melihat  benda-benda penting dalam perkembangan Islam dari zaman berzaman. 
Jadi , lawatan ke sini tidak harus  dilepaskan.





Sunday, January 15, 2017

LADANG UNTA

Assalamualaikum

Sesi ziarah semasa di Mekah adalah salah satu ke Ladang Unta.
Bagi kita yang jarang -jarang melihat unta tentu teruja nak melihat dari dekat kan?

Hari yag dijanjikan pun tiba , selepasa makan pagi kami pun bersiap dan menunggu di lobi. Ada 3 bas yang kan membawa ahli rombongan . Bas -bas ini adalah ditetapkan mengikut kumpulan A, B dan C sejak dari Madinah lagi (Kami ke Madinah kemudiah baru ke Mekah). Jangan tersilap bas . Saya di bas A, bas A lah sampai terbang balik ke Malaysia. 


Untuk ziarah ini , kami juga melawat ke Masjid Hudaibiah dan membuat niat umrah di situ sekali,

Dari kejauhan nampak unta di tepi jalan besar. Ada banyak kumpulan unta ini , mungkin berbeza tuan tanah. Unta dibela di tanah tandus hidup di sepanjang jalan besar yang kami lalui.
Tapi malangnya , rombongan kami tidak dibenarkan turun oleh mutawif  disebabkan ada seorang peserta umrah dari Malaysia yang terpaksa di masukkan ke wad disebabkan terkena jangkitan virus  selepas minum susu unta.

Pesakit 
 ini pula tidak dapat balik bersama rombongannya ke Malaysia.
Jadi semua gambar di sini adalah dari dalam bas sahajalah.

Meh tengok gambar .

Unta sedang posing. 


Ada terlepas , sebelum dipanggil naik semula ke atas bas.
 Cik Ani sempat turun bergambar.
Maklumlah duduk di depan bas.


Penjual susu unta sibuk panggil kami turun minum susu.
5 riyal sebotol.


Bolehlah sipi-sipi pun .

Satu lagi .

Tengah makan rumput.
Rumput-rumput ini dimport untuk makanan unta.

Deretan susu menunggu untuk dijual.
Di belakang sana adalah rombongan jemaah kumpulan lain.



Apa yang melopong tu .....heheheh

Kali ini dapat membuat umrah bersama sahabat dari  zaman remaja .
Dari sekolah menengah hingga kini. Semoga persahabatan kekal abadi.
Dapat membuat tawaf bersama-sama. 
Terima kasih sahabatku-Pizah.




KLIK  di bawah.






Sunday, January 1, 2017

Masjid Nabawi- Bumbung Terbuka.


Assalamualaikum.
Saya nak kongsi cerita semasa mengerjakan umrah baru-baru ini.



Bumbung terbuka...kelihatan langit bersih membiru.
Waktu : Awal pagi sesudah subuh.


Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Bumbung inilah yang terbuka.
Besarkan?

Pertama kali dapat melihat sendiri bumbung Masjid Nabawi terbuka...terujanya saya. Masa ni sesudah subuh , saya sedang menunggu masa masuk ke Raudah. Berkumpul dengan jemaah Malaysia  dan  Indonesia yang lain beramai-ramai. 

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.
Kami berkumpul dihadapan pintu-pintu kayu ini.

Foto Hasnidar Ramly Hasnidar.

Jika sesiapa  ada pengalaman menunggu untuk masuk Raudah tentu 
dapat melihat suasananya bagaimana. 

Jemaah Malaysia / Indonesia @ Melayu akan dikumpulkan bersama.
Bangsa-bangsa lain seperti Pakistan, India, dan lain-lain disuruh keluar dari kumpulan Melayu ini.Tapi..... ada yang degil. Terus  membaca al quran lagi (2,3 orang). Ada yang tak nak keluar buat do no...jadi petugas-petugas Masjid Nabawi bertegas suruh keluar sampai 4,5 kali diulang-ulang.
Ada juga jemaah Malaysia (muda lagi) yang pandai cakap urdu (agaknya doktor  yang pernah belajar di India) yang suruh keluar minta berkumpul dengan group depa. Tapi susahnya depa ni nak dengar 
kata.


 Hanya beberapa jam sebelum rombongan kami bertolak ke Mekah .
 Saya mencari peluang untuk ke Raudah buat kali terakhir sebelum bertolak ke sana. Semoga ada lagi  rezeki di lain masa dapat ziarah Nabi Muhammad junjungan kita.



Bumbung terbuka  tidak diberitahu sekian-sekian waktu ia akan berlaku.
Kebebetulan tempat saya duduk itu betul-betul di bawah bumbung yang akan dibuka .
Ia berbunyi seperti mesin yang bergerak....mestilakan. Rezeki saya...akhirnya Allah bagi juga peluang untuk  saya melihat sendiri.

Kunjungan kali ini dapatlah  dua kali pengalaman melihat ia dibuka perlahan-lahan.
 Masa ini dalam pukul 7 pagi (lebih-kurang) dan sekali lagi pada pukul 9 pagi  pada hari yang sama.
Syukur. 

Pertama kali ke sana saya sudah terlepas peluang . Bila balik ke Malaysia , mak tanya dapat lihat tak bumbung  masjid terbuka?  Baru saya tahu  bumbung masjid boleh dibuka dan ditutup rupanya. 



Kenapa saya nak tengok sangat?
Entah la.....saya rasa ia satu teknologi yang hebat. Dan ia ada di Masjid Nabawi, Madinah.

 Ada tak mana-mana masjid yang boleh buka tutup bumbungnya?