07 November 2010

Gua Tempurung

Pada tahun ini sekolah aku telah merancang lawatan ke Gua Tempurung dan Lost World , Ipoh. Lalu bertolaklah kami satu bas murid -murid dan guru-gurunya pada 6 November yang lalu. Sempena cuti Deepavali sama, ramailah pelawat dan pelancong semasa kami tiba di sana.

Mengikut juru pandu ekspidisi Gua Tempurung, En Fadzil , Gua ini sudah wujud sejak 400 juta tahun dahulu lagi. Sezaman dengan dinasour kut. Gua ini juga menjadi markas  komunis pada zamannya serta masih terdapat alatan menggali bijih timah tertinggal(memang ditinggalkan untuk tatapan pelawat) .

Tengah beratur nak masuk ke dalam Gua.

Namun bagi zaman moden sekarang, Gua ini menjadi lokasi pengambaraan filem CicakMan 2 serta set Maya Karin berlakon.Wah , serba boleh juga gua ni ya! 

Di dalam Gua terdapat kesan-kesan tindak balas air, udara dan masa yang terhasil di dinding Gua. Ada bentuk seperti kepala gajah, obor-obor raksasa yang tergantung, lelaki cowboy, monyet yang membawa kereta, harimau, wanita mengandung, kupu-kupu dan sebagainya.



          Laluan masuk ke Gua.
Kelihatan di tepi titi  terdapat aliran sungai kecil. Sungai itu bersambung dari dalam gua lagi.


En. Fadzil sedang memberi maklumat tentang Gua Tempurung. Suaranya  power tak payah pakai mikro phone.

Lawatan ke dalam Gua ini terdapat empat pakej. Ada pakej kering dan pakej basah. Kami memilih pakej TOW ( tag kuning) iaitu ekpspedisi pakai tangga. Terdapat 1200 anak tangga yang menghubungkan ke semua kawasan di dalam gua. Sakit juga kaki semasa mendaki . Ada tangga yang menganjur 90 darjah   kedudukannya.


Terdapat di dalamnya yang mempunyai aircornd semulajadi . Sejuk dan nyaman. Ini disebabkan terdapat lubang udara yang tersembunyi membawa angin masuk ke dalam. Kelihatan kain tudung ditiup melambai-lambai.

Pemandangan dinding gua.

Pada permukaan dinding gua terdapat warna hitam  menandakan aliran najis kelawar yang turun apabila dibawa air. Kelawar-kelawar yang mati akan dimakan oleh ular sawa putih yang tinggal di dalam gua ini.
Pada musim tengkujuh (bulan 12) terdapat aliran air terjun yang turun dari atas dan kapasiti air sungai pun menjadi  dalam dan laju.



Setelah penat mengembara di dalam gua , badan berpeluh perut pun dah lapar . Kami pun makan tengah hari di luar  kawasan gua yang lapang. Selepas itu , singgah solat zuhur di masjid berhampiran dan terus ke Lost World. Nanti gambar dan cerita Lost World yang menyusul kemudian.


No comments:

Post a Comment