15 December 2010

Esok 10 Muharram.

Salam .
Esok 10 Muharrram. Jom kita posa . Sbb byk kebaikan yg dijanjikan bagi org 2 yg berpuasa.

Nuffnang Ads

Wednesday, December 15, 2010

Esok 10 Muharram, Hari Assyura!! Ayuh!

Telefon berbunyi!
Mama yang telefon rupanya!

" kak ila, esok 10 Muharram tau"
" eh ye ke ma.. (blur..)
" kan 2 hari lepas mama dah bagitau.. masuk telinga kanan.. keluar telinga kiri!"
" yelah ma.. kekla ingat..esok ya! alamak.. patutnya malam ni buat makan2 jamu orang ya ma?"
" ha la.. boleh juga... tapi esok seeloknya puasa sunat 10 muharram! lagi satu esok pagi pagi masa mandi tu.. mandi sunat.. kelebihannya dijauhkan kesakitan pada tahun ni.."
" oh.. mandi masa bila ni ma? kena bangun awal pagi kul 3 pagi ke..?"
" hok aloo.. mandi masa sebelum subuh la, masa nak sembahyang subuh tu..."
" niat lagu mano..?"
" niatla.. sahaja aku mandi sunat hari Assyura kerana Allah.."
" oh.. ok ma! kekla nak bgtau kat orang la! kek la betul2 lupa.. tapi dah lewat ni ma... "
"niat baik mudah mudahan la..."
" ok kekla nak buat masuk blog dulu! kirim salam semua.."
Assalamualaikum..

kawan kawan ku! esok 10 Muharram.. banyak kelebihannya! mari kongsi semua...


Empat belas perkara sunat dilakukan pada hari Asyura (10 Muharram):



  1. Melapangkan masa/belanja anak isteri. Fadilatnya - Allah akan melapangkan hidupnya pada tahun ini.
  2. Memuliakan fakir miskin. Fadilatnya - Allah akan melapangkannya dalam kubur nanti.
  3. Menahan marah. Fadilatnya - Di akhirat nanti Allah akan memasukkannya ke dalam golongan yang redha.
  4. Menunjukkan orang sesat. Fadilatnya - Allah akan memenuhkan cahaya iman dalam hatinya.
  5. Menyapu/mengusap kepala anak yatim. Fadilatnya - Allah akan mengurniakan sepohon pokok di syurga bagi tiap-tiap rambut yang disapunya.
  6. Bersedekah. Fadilatnya - Allah akan menjauhkannya daripada neraka sekadar jauh seekor gagak terbang tak berhenti-henti dari kecil sehingga ia mati. Diberi pahala seperti bersedekah kepada semua fakir miskin di dunia ini.
  7. Memelihara kehormatan diri. Fadilatnya - Allah akan mengurniakan hidupnya sentiasa diterangi cahaya keimanan.
  8. Mandi Sunat. Fadilatnya - Tidak sakit (sakit berat) pada tahun itu. Lafaz niat: "Sahaja aku mandi sunat hari Asyura kerana Allah Taala."
  9. Bercelak. Fadilatnya - Tidak akan sakit mata pada tahun itu.
  10. Membaca Qulhuwallah hingga akhir 1,000X. Fadilatnya - Allah akan memandanginya dengan pandangan rahmah di akhirat nanti.
  11. Sembahyang sunat empat rakaat. Fadilatnya - Allah akan mengampunkan dosanya walau telah berlarutan selama 50 tahun melakukannya. Lafaz niat: "Sahaja aku sembahyang sunat hari Asyura empat rakaat kerana Allah Taala." Pada rakaat pertama dan kedua selepas Fatihah dibaca Qulhuwallah 11X.
  12. Membaca "has biallahhu wa nik mal wa keel, nikmal maula wa nikmannaseer". Fadilatnya - Tidak mati pada tahun ini.
  13. Menjamu orang berbuka puasa. Fadhilat - Diberi pahala seperti memberi sekalian orang Islam berbuka puasa.
  14. Puasa. Niat - "Sahaja aku berpuasa esok hari sunat hari Asyura kerana Allah Taala." Fadilat - Diberi pahala seribu kali Haji, seribu kali umrah dan seribu kali syahid dan diharamkannya daripada neraka.

Terima kasih dr Blog MATHARI kerana saya bawa ke sini . Supaya kita semua mendapat manafaat dan keberkatan hidup hendaknya.
 
 
Jumpa lagi.
Post a Comment