Buat Duit

Tuesday, July 24, 2012

Pertama kali masak rebung madu.


Pokok buluh madu.
 Lawa buat pokok hiasan.


Sehari sebelum berpuasa, ada orang bagi rebung madu fresh dari pokok. Tapi dia dah potong-potong kecil. Nak masak senang dah , cuma hiris lagi nipis-nipis. Masalahnya  saya tak tau nak masak macam  mana. 

Pernah makan , tak pernah buat sendiri pun.

Mula-mula saya rebus dulu,  sebelum saya buat masak  lemak cili padi .Kemudian baru masukkan santan dan bahannya.

Redah sajalah jawabnya. Nasib baik jadi elok.




12 comments:

  1. tahniah =)
    cheqna x makan rebung...
    salam singgah n selamat berposer =)

    ReplyDelete
  2. tapi makan rebung ni, tangan berbau, susah nak hilang..ekekeke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi rebung ni tak jeruk. tak ada bau.

      Delete
  3. salam nieda.lama xsinggah kat sini.Slmt berpuasa & menyambut bulan Ramadhan kpd nieda sekluarga.

    Mmg sedap klu masak lemak rebung..tp payah nk jumpa kat pasar tani...cam tingin la pulak.hihi

    ReplyDelete
  4. Salam Nieda. Kak mang suke makan rebung tapi tak pernah lagi makan rebung madu ni. Malah kak tak tau pun yang mende tu bule makan. Anyway, thanks for sharing. Selamat berpuasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah ! org jauh singgah sini.
      Selamat berpuasa juga.

      Delete
  5. masak kari campur daging pun sedap tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Nieda...kalau kak Zai suka masak dengan daging,rasa dia lebih sedap dan manis.

      Delete
  6. nama pun ada madu pasti rasanya sedap...

    ReplyDelete
  7. Sedapnya massak lemas..bulan-bulan puasa tekak nak sesuatu yang pedas..

    ReplyDelete