Buat Duit

Wednesday, February 27, 2013

Udang Lipan


Imej dari Google

Semalam terjumpa udang lipan yang dijual di pasar sehari.
Udang lipan yang tak pernah saya rasa seumur hidup.

Teringin pula bila adik ipar saya , orang Langkawi yang selalu kata sedap.
Beli , rebus dan makan .

Udang yang saya beli semalam masih segar dan bila direbus rasanya sangat manis.
Makan ratah dengan anak-anak.

Tapi berhati-hati kulitnya tajam berduri.

Beli pun tak banyak . Sekadar melepas kempunan saja.

12 comments:

  1. oh..
    rebus eh lagi sedap..?
    saya goreng.. maka.. kecutlah isi dia..

    tenkiuu beritau..
    :)

    ReplyDelete
  2. X PENAH MAKAN'KENAPA NAMANYA LIPAN?ADOI...

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah kenape nama ia lipan?? terus tak leh nak makan...huhu

      Delete
  3. Say tak pernah beli dan makan udang ni walaupun selalu nampak org jual kat pasal malam. Lepas ni, boleh lah cuba.

    ReplyDelete
  4. Orang tua-tua kata, buat ubat anak kencing malam... tak pasti betul ke idak? Tp kalau nak makan udang ni kena pilih yang besar2 betul, kalau kecik, bila dah di masak isinya 'hilang'. Saya pernah juga beli, lepas masak tak sanggup nak makan sebab namanya lipan tulah.

    ReplyDelete
  5. kakcik belum pernah makan udang tu...

    ReplyDelete
  6. assalam nieda..acik tak pernah makan udang ni.dulu2 masa dok tanjung karang..banayk je dan orang bagi free..tetap tak teringin nak merasa..dulu dia orang panggil udang lipan atau pun udang jambatan

    ReplyDelete
  7. k.ani pun x pernah cuba udang lipan ni sbb tgk pun takut..... :))))

    ReplyDelete
  8. Ms duk perlis dulu mmg selalu ada kat pasar mlm. Ramai yg ckp sedap tp saya tak terbuka hati lg nak beli. Mungkin pasai nama dia lipan kot hehee...merepek aje kan!

    ReplyDelete
  9. Masa kak Zai pergi Kota Kinabalu banyak jual kat pasar dan kedai makan tapi kak Zai tak berani nak makan.

    ReplyDelete
  10. Salam Nieda..orang kampong Nekcik panggil udang ketak..pasal dia berketak ketak..mmg manis buat sup!! lamanya tak makan!!!

    ReplyDelete
  11. saya pernah makan sekali. sedap! hihihi~

    ReplyDelete