30 January 2011

MACAM MACAM NAK MAKAN

Banyaknya resepi yang berada di dalam fikiran ni. Macam-macam nak makan. Saya teringin nak makan kek lapis prun. Prun pun dah beli. Tunggu masa yag sesuai nak buat. Kadang -kadang ikut mood. Kalau tengah rajin dua resepi boleh jadi dalam sehari. Macam hari tu, mula-mula buat donat , tapi donat lambat pula  naik . Masak pula puding karemel. Aisey , akhirnya donat makan sarapan pagi esok nun.

Tapi , bila masak-masak ni , time anak-anak ada semua baru best (2 orang anak tinggal di asrama). Tunggu cuti panjang baru mereka balik.




Kali pertama makan, masa pergi Bandung hujung tahun lepas. Tapi  prunnya kat  lapisan atas saja.

Saya suka nak buat sendiri, sebab memasak ni macam bereksperimen . Kadang jadi kadang tidak. Tapi kalau kita masak menjadi tu, seronok Tuhan saja yang tahu. Agaknya , macam orang memancing kut. Time mata kail kena tarik dengan ikan  tu , time tu yang syok habis.

Saya juga teringin nak buat kek pisang bercampur kekacang macam hazelnut, dan badam . Saya makan  dua minggu lepas masa birthday kawan kat sekolah. Sedap.



Saya juga teringin nak buat pancake. Sebabnya saya tak pernah buat pancake . Tengok orang punya cantik dan gebuss membuatkan hati meronta-ronta nak cuba sendiri.




Aik , pancake pun jadi isu....

Harap pancake saya nanti menjadi macam ni...

4 comments:

  1. Assalam kak...wah menarik nengok masakkan tu...kek lapis prune tu pun saya teringin juga nk buat walaupun tak pandai sgt nk melapis...hehe

    ReplyDelete
  2. Salam Nieda, weh macam2 dia buleh buat, tahniah...mesti sonok suami dan anak2! Nanti tengok blog akak karipap Made in Istanbul ya!

    ReplyDelete
  3. Kak halima, saya respect org yg pandai buat kulit karipap yg cantik, rangup . Selalu saya buat tak berapa jadi elok. Kena emak tolong betulkan. tambah tepung ke atau apa2 yg tak kena hu,hu....

    ReplyDelete
  4. Sejak berblog ini lah , macam2 nak buat. Sbb resepi ada dihujung jari saja. Itu yg rajin nak memasak. Kek karemel pun dah try. First time tak jadi.Kali kedua baru jadi elok.

    ReplyDelete