29 June 2011

USTAZ AHMAD B CHE PIN



Ini adalah ustaz kami yang pernah mengajar semasa di sekolah menengah. Beliau juga pernah menjadi warden asrama. Semasa beliau sihat, boleh dengar suaranya tengah mengajar dari jauh walaupun tak pakai microphone. Beliau juga aktif mengajar di surau-surau dan masjid di kawasan sekitar.

Sekarang beliau kurang sihat dan kena buat hemodelisis setiap minggu di hospital. Pada awal tahun dulu ,terpaksa tinggal di ICU selama berhari-hari.  Alhamdullillah, kini tahap kesihatan beliau semakin pulih.

Baru-baru ni , kebetulan berjumpa dengan beliau di pekan Selama. Dapat bertemu dengan beliau secara kebetulan. Ustaz tak keluar pun , dia berada di dalam kereta sementara anak dan isteri membeli barang. Aku mengambil kesempatan bertemu dengannya setelah diberitahu oleh isterinya , Kak Zaharah ustaz pun ada sama. Agaknya jemu berkurung di rumah, teringin juga keluar ronda-ronda. Sekarang ustaz dah kurus.

Semasa berada di Hospital dulu, ramai anak murid datang melawat. Sampai doktor pun heran. Betapa ramainya pelawat yang datang. Mengalahkan Pak Menteri yang sakit. Sebenarnya , kisah ustaz sakit dimasukkan dalam FB . Jadi berita ini sampai kepada ramai kenalan dan bekas murid-muridnya. Tambahan pula masa tu tengah kritikal. Ramai yang datang melawat.

Yang lucunya, kata ustaz , ada bekas muridnya bertanya , Ustaz kenal tak dia ni?(murid perempuan). Ustaz kata tak kenal. Apa lagi meraunglah dia di situ juga. Manalah ustaz nak kenal . Dah berpuluh-puluh tahun tak jumpa. Jumpa 2 tengah sakit pula. Dulu budak sekolah. Sekarang dah jadi mak budak.

Alahai, moral of the story toksah dok tanya kenal tak kenal? Lebih baik tanya kesihatan orang yang kita ziarah. Itu lebih afdal.

2 comments:

  1. haah la kak, logik jugak, yerlah kan dia ajar ramai sgt pelajar manalah nak ingt semua nak2 bila jumpa tu dah besar oanjang hehe...

    ReplyDelete
  2. Betul tu , baik tanya kesihatan org yg kita ziarah.

    ReplyDelete