Buat Duit

Tuesday, November 22, 2011

Kuih ketayap




Petang tadi buat kuih ketayap untuk makan petang. Inti dah ada lebihan yang makan dengan pulut inti hari itu.
Petua nak kulit dia lembut ialah campurkan dengan sebiji telur ke dalam adunan.

Dulu rajin juga buat kuih ketayap tapi kulit keras rasa tak syok bila makan. Adunan kulitnya juga tak melekat dengan kuali. Apa lagi kalau guna kuali yang tak melekat itu. Lepas itu mula tanya orang sana sini nak tahu kuih ketayap jadi  lembut.

Saya tak ada  sukatan. Hanya pakai agak-agak saja. Tepung, air , perwarna dan telur. Terus blend . Adunan pun cepat sebati dan menjimatkan masa.Lepas tu lenggang atas kuali. Pastikan jangan cair atau pekat.

4 comments:

  1. ooo patutlah..kamu tak ada lagi iklan nuffnang rupanya..gi ke laman web nuffnang.com..pastu ikut step demi step yang dorang buh kat situ..

    ReplyDelete
  2. cantiiknya ketayap akak..saya pun dah lama tak buat ketayap..

    ReplyDelete
  3. nieda..acik memang letak telur sebiji nak bagi lembut..teringin la pulak bila tengok nieda punya kuih ni.inti ada..harus buat nanti ni..

    ReplyDelete