Buat Duit

Friday, December 23, 2011

Buah Asam Kumbang

Siapa tak pernah tengok buah asam kumbang cuba angkat tangan!.

Buah ini bukan buah yang senang didapati . Hanya beberapa buah rumah sahaja yang mempunyai pokoknya. Rupa luarannya seperti buah macang atau  mempelam.  Kulit berwarna hijau kusam.
Bila dikupas kulitnya kita akan dapat melihat warna unggu di lapisan dalamnya tetapi isi tetap berwarna kuning.

Rasanya....masam- masam manis.


Buah dalam bentik asal. Kecil sahaja saiznya.



Bila dah dibuang kulit, kelihatan warna sedikit ungu.

Terima kasih pada Cikgu Hamdan yang sudi membawa buah ini ke sekolah masa kami berkumpul pada 20 Disember lalu.

Agaknya nama tempat  Asam Kumbang di Taiping mendapat nama dari buah ini kut?

6 comments:

  1. saya tahu buah niii tapi rasanya dah lama sgt tak mkn & tengok buah ni :-)

    ReplyDelete
  2. Buat sambalbelacansedapjuga kut.

    ReplyDelete
  3. Dah angkat tangan ni! hehe..
    tak pernah tengok pun buah ni..

    salam kenal :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. lama gak tak tengok buah ni ,lebih 30 tahun rasanya...kalau ada rezeki nak cari benih [pokok .

      Delete
  4. kat universiti pendidikan sultan idris bnyak pokok ni...

    ReplyDelete
  5. kalo ada anak pokok nak kite beli exoticmatahari@yahoo.com

    ReplyDelete