29 December 2011

MENARA TAMINGSARI, MELAKA.






Pertama kali melihat Menara Tamingsari di depan mata. Pada sangkaan awal saya menara ini seperti Menara Alor Setar. Rupa-rupanya meleset sama sekali. Kedua-duanya berbeza.

Pelawat Menara Alor Setar naik ke atas dengan menaiki lif untuk ke atas.

Di dalam lif yang boleh nampak bandaraya Alor Setar dan kawasan sekitarnya.

Tetapi di Menara Tamingsari , kita duduk di kerusi di dalamnya dan  naik secara berputar ke atas. Sesungguhnya fakta ini baru`saya ketahui . Kesiannya .

Bahagaian Menara yang bergerak secara berputar.

Namun bayarannya RM 10 seorang terasa sangatlah mahal. Tambahan pula  kepada rombongan kami seperti satu gerabak keretapi maka keinginan untuk merasa naik  Menara Tamingsari ini terpaksa dilupakan.


9 comments:

  1. walaupun rumah emak saya di Melaka, saya pun baru tahu dari entri akak ni kak nieda...huhu.

    Tak pernah naik pun Menara Taming Sari ni...

    ReplyDelete
  2. menara alor setar saya dah pernah naik.

    tapi menara taming sari tak penah lagi. seriau tgk structure dan mekanisme penaikan elevatornya. huhu

    ReplyDelete
  3. saya dua-dua pun belum pernah naik lagi ..!

    tak pening ke agaknya naik menara TS tu sambil beputar ?

    ReplyDelete
  4. Yus: Dah 8 tahun tak ke sana. Jadinya nilah first time nmpk. Last ke sana tak ada lagi. huhu..lamanya tak ke Melaka.

    ReplyDelete
  5. GB: Kedua2nya ada keistimewaan yg tersendiri. Menara AS jenis open air di ruang atasnya.
    Taming Sari pakai hawa dingin.

    ReplyDelete
  6. Al-lavenderi: Kalau ke Kedah wajib singgah nanti ye.

    ReplyDelete
  7. Berputar pun tak laju ok-ok saja.

    ReplyDelete
  8. eh sejak bila ada..nampak sangat da lama tak jejak melaka

    ReplyDelete
  9. wahh unik eh, dia putar mcm mana slow2 ke? kalau putar laju mahu pening hehe...

    ReplyDelete