Buat Duit

Tuesday, January 17, 2012

Biji cempedak rebus.


Kamera ini kadang-kadang tak faham juga . Hari ni rasa gambarnya  terang dan jelas. Kadang-kadang kelabu asap saja. Lepas jatuh pada raya puasa dulu, lensnya mungkin tak sebaik dulu lagi. Itu nasib boleh guna balik. Hari tu , dah jem sekejap . Tak boleh keluar masuk benda alah tu.

Oklah...sebenarnya nak cerita pasal biji cempedak. Selalu orang goreng buahnya. Saya pun suka makan  yang digoreng. Tapi kalau dah goreng bijinya tak sesuai lagi nak direbus. Biji cempedak rebus rasa macam kacang . Lemak-lemak  dan gebu sikit. Masak gulai lemak dengan ikan pun sedap.

Siapa pernah cuba? Tak cuba tak tahu. Nanti jatuh cinta pula.

11 comments:

  1. Kak Zai suka makan tapi lepas tu kan hahaha....

    ReplyDelete
  2. yummynyaa..dah lama tak makan...

    ReplyDelete
  3. sy suka mkn biji cempedak rebus ni sambil cecah dgn sambal tempoyak goreng. sedap sgt2 ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak rebus dgn garam saja.Macam makan kacang pun ada . Tak pernah rasa makan cicah dgn sambal tempoyak. Katy lagi advancelah mcm ni.

      Delete
  4. asalam ... saya pun suker gakk .. tapi tak boleh makan banyak ... sendawa "angin" ...he3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila dah suka tak kisah dah agin pun angin daaa

      Delete
  5. Nida pun suka juga... suka letak garam lebih masa merebus.. baru sedap ada rasa masin-masin. Lepas tu anak tak tidur malam menangis sebab kembung (kenangan zaman menyusu anak dahulu..hehe)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makan masa tengok tv heaven sungguh.
      Akak mmg tambah garam kalau tak rasa tawar saja.

      Delete
  6. dulu saya suka mkn bijik cempedak rebus. tapi sejak badan dah pandai berangin ni, kurang makan dah. huhu~

    ReplyDelete
  7. pernah makan yg digoreng dan direbus tapi belum penah try yg masak lemak....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedap try nak masak lemak cili padi ..terangkat punya

      Delete