Buat Duit

Monday, August 13, 2012

Agar-agar kering


Imej dari google.

Agar-agar kering salah satu juadah tradisional yang sedap dan tersendiri untuk dinikmati.
Nasib baik , dapat juga  disiapkan untuk  raya kali ini.

Resepi orang dulu-dulu.  Berwarna warni nampak ceria.

Bahan utama mesti ada:

30 gm agar-agar 
1 cawan gula batu (untuk nampak berkilat)
300 gm gula pasir
6 cawan air
daun pandan

Cara:
1. Masak agar-agar dengan air dan daun pandan hingga larut.
2. Tambahkan gula dan gula batu. Bila gula sudah hancur tutup api.
3.Bahagikan kepada beberapa loyang untuk ditambah warna. Contohnya merah, hijau , kuning.Ikut suka nak letak warna apa.
4.Bila keras , potong kecil-kecil untuk dijemur sehingga kering.

8 comments:

  1. Anak2 kak Zai suka makan agar2 kering tapi bab nak menjemur tu yang malas buat.

    ReplyDelete
  2. Ni Favourite nih dulu selalu buat, sekarang nak buat bercinta sungguh maklumlah kena jemur 2-3 hari nak cuaca panas..jadi al kaedahnya beli jelah

    ReplyDelete
  3. bestnya!!

    musim panas mcm sekarang ni memang sesuai nak buat agar2 kering ni..tapi risau jugak sbb musim panas kat shah alam ni datang dengan jerebu.. takpe ke? hehe..

    ReplyDelete
  4. Rindu kuih ni! Dulu ni memang kuih wajib mak buat masa kecik. Dan ni lah kuih raya yg pertama buat dalam bulan puasa.

    ReplyDelete