14 June 2013

Buah zuriat dari Ladang Kurma, Madinah.



Pertama kali mendengar nama buah zuriat. Dan.....buah ini hanya terdapat di tanah Arab sahaja. 
Keras dan sedikit lonjong. Bila digoncang terdengar bunyi biji di dalamnya.


Sesuai dengan namanya, buah ini memang untuk orang yang berhajat nak mendapatkan anak.

Cara nak makan , kena pecahkan kulit buah ini dan rebus biji di dalamnya dan minum air rebusan  itu.
Itulah lebih kurang kata orang yang berpesan nak buah ini.

Kalau nak detail lagi kena tanya orang tua-tua atau google sajalah.



*Harga di Ladang Kurma lebih mahal. Beli di Bukit Uhud 5 riyal saja.


9 comments:

Dr Singa said...

oh.. pertama kali dengar ni...

Kathy Tuah said...

1st time dengar & tengok buah ni..

Nieda ramly said...

salah satu ikhtiar, yg memberi Allah lah jua...

NEKCIK said...

Salam Nieda...buah zuriat dan akar siti fatimah mmg kerap jadi kiriman ke tanah suci...

MystoryPic said...

First time dengar...... tapi boleh la kalau nak cuba kan... mana tahu ada rezeki.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Nieda,dulu masa HB g umrah & haji..pesan gak buah ni tp xder rezeki :)

lady lavender said...

First time dgr & tgk buah ni..thanks gor sharing akak :D

Kita ikhtiar yg memberinya Allah juga. Tak salah usaha...

Sweetie said...

Saya pernah dengar tapi tak pernah tengok rupanya Nieda.... Ingatkan macam buah kurma juga. Kalau muda lagi teringin juga nak mencuba khasiatnya tu!...hahaha!

Mak Long a.k.a Kunang-kunang said...

Salam Nieda,

Masa maklong mengerjakan haji dulu pun ada kawan-kawan yang belum ada zuriat memesan supaya membeli buah ni.

Tapi masa itu maklong beli di salah satu kedai yang menjual kurma di Madinah saja. Tak taulah sejauh mana keberhasilannya. Kita cuma berusaha, Allah yang menentukannya.