Buat Duit

Friday, May 29, 2015

Ubi kayu

Pagi ini bersarapan dengan kuih bom dari ubi kayu. Saya tak pasti apa nama sebenar kuih ini. Kuih yang berasaskan ubu kayu yang direbus dan dilenyek , dicampurkan kelapa parut , gula dan garam. Kemudian dibulat-bulatkan . Celupkan ke dalam tepung beras dan digoreng seperti kita menggoreng  "pisang goreng".


 Kuih Getuk  (google baru tau nama)

Sebelum itu , saya dah rebuskan ubi ini, kemudian salutkan dengan   gula merah  yang telah dimasak. Biarkan ubi bersalut gula likat-likat- pekat .  Ada juga orang  makan dengan air gula merah yang cair . Ikut selera la kan. Saya dah terbiasa dari kecik makan ubi yang pekat-likat dengan gula dah ...

Lebihan ubi yang separuh ini baru lah di buat kuih bom pula. Banyak juga walaupun dibeli RM 3 sahaja.



Disira dengan gula merah + santan  masak  sampai pekat.

Resepi ringkas , pakai agak-agak saja dalam periuk tapi rasa enak juga.

Sebenarnya macam-macam resepi boleh kita buat dengan ubi kayu yang mudah tumbuh ini. Bengkang, lepat, talam ubi , kerepek , Cakar ayam ...

Masa zaman Jepun dulu, ubi kayu lah yang jadi makanan utama selain pisang...mana nak dapat bekalan beras dengan mudah .Semua makanan dicatu . Selalu dengar arwah Tok bercerita susahnya nak makan zaman tu...

Terkenang pula zaman dulu.

* semua gambar  google.


16 comments:

  1. Replies
    1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
  2. Rajin nieda pelbagaikan ubi tu.

    Ubi kayu rebus makan dengan sambal tumis bilis owhhh...sedapnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Resepi kuih dari ubi kayu resepi org lama....sudah semestinya sedap

      Delete
  3. Terliur acik.nieda..acik memang suka sangat ubi kayu.buat la apa pun..keria..lepat..pengat..getuk ubi .ubi goreng..masak lomak cili api..sedapnya nieda

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat masak.lemak pun boleh ...siap satu lauk tghari

      Delete
  4. Makchaq suka ubi kayu.. masak macamana pun suka.. rebuih cicah ka.. sira ka... goreng ka..buat kuih lagi suka...makanan masa kecik2,
    tapi nampaknya anak2 kurang gemar la pulak.. pucuk ubi ja depa suka....

    ReplyDelete
  5. Begedil pucuk ubi pun sodap juga...

    ReplyDelete
  6. Yang bunda tahu ubi rebus yang di sira gula merah pekat melekat tu namanya penjan ubi kayu...

    Dulu mak bunda selalu buat....

    ReplyDelete
  7. mak selalu buat bengkang ubi kayu, kdg2 buat jual, masa kecik2 kurang gemar, tapi sekarang rindu pulak nak makan..

    memori ubi kayu..

    ReplyDelete
  8. klu yg pic atas tu sy panggil isabella tak tau mcm mna nma tu bleh dapat ;)
    ubi mmng sedap n bleh buat mcm2 hidangan

    ReplyDelete
  9. Buat lopez pun sedap juga Nieda...

    ReplyDelete
  10. Nice, i really like it.if you also like our site please follow: http://www.robesdemariee2013.com/

    ReplyDelete
  11. ubi kayu ni sedap tapi tulah takleh makan banyak sangat saya ni nanti berangin :)

    ReplyDelete