24 February 2023

Cerita Island Hospital yang dapat ku kutip.

 Assalamualaikum.

Warded Feb 2023 

Tarikh :4-15  Feb  (Bangunan lama)

Kali ni nak berkongsi cerita  di hospital. Hospital Island ini ramai pelanggan dari seberang. Kami suami isteri pun dipanggil ibu dan bapa. Tengelam wajah Malaysia kami dalam kelompok mereka.

cerita 1,

  Majoriti pesakit dari negara jiran Indonesia ,  kami selalu tengelam  dalam ramai -ramai pesakit.  Kalau yang muslim pakaian pun sama tak jauh bezanya. Kisahnya jiran sebilik dari seberang bertukar-tukar cerita  , bertanya khabar  sakit apa bapaknya (suami saya). Katanya kalau   mereka mereka amalkan  makan temu lawak . Bagus kalau dapat  dibuat ulam makan dengan nasi, Lalu  bila suami keluar wad dia pun mencari ulam temu lawak untuk dimakan. Walaupun sebelum ini bukanlah pengemar ulam-ulaman.

Cerita 2

Bertemu di bilik scan  .  Lelaki  dari Riau ini membava isterinya yang sakit barah(tak pasti barah apa). Sudah 3 tahun sakit . Berabis beribu-ribu ringgit di negaranya . Masa mudanya pernah bekerja di Johor sebagai buruh ladang kelapa sawit. Dari situ , sekarang dah jadi orang kaya . Punyai ladang kelapa sawit lebih 50 ekar  dari duit masa mudanya bekerja di negara kita. Sekarang mengutip hasil. Dia bawa RM 30K untuk berubat isterinya. 

Dia  menggunakan jalan laut dan darat. Dari Riau  ke  PD menggunakan kapal laut , naik bas dan teksi ke Pulau Pinang.

Lokasi  Hospital ini sangat strategik sebab dekat dengan lapangan terbang Antarabangsa Pulau PInang. Van hospital akan  menunggu pesakit tiba dan menghantar ke hospital.  Promosi yang hebat juga faktor utama pesakit dari sebarang datang dalam bilangan yang besar. Dah datang tu mereka juga mengambil kesempatan bercuti di Malaysia.

Kadang-kadang sempat bertukar cerita di surau hospital. Ada yang membawa  adik yang sakit . Datang berdua  , dia sebagai peneman .   Mereka datang dari Jakarta ,  Bandung , Medan dan Acheh.

Sekali tu jiran sebelah ibu dan anak .  Admit dah malam  Mereka makan Mi  pop malam tu  .  Berbau disebalik langsir, semerbak  Bekal dari sana agaknya.. Dah lah masa tu   kami baru balik dari Medan.

Makan mi Pop di airpot tak puas  terus kena masuk  bilik menunggu.  Apa lagi lepas tu cari  Mi pop perisa Soto dalam Shoopee.


Cerita 3

Jiran sebelah katil . Lelaki ,muda lagi. Operation kaki   kos RM 45K. Katanya memang minta doktor di island sebab ada kepakaran tinggi. Pernah bekerja di luar negara dengan  pemain-pemain bola dunia.

Katanya cepat boleh berjalan lepas opertion sebab menggunakan silikon .


Semoga kita semua  dalam perlindungan Alalh.  Sihat tak dapat di beli. Hargai kesihatan kita yang tiada harga galang gantinya





10 comments:

  1. sy baca kt twitter antara sbb rakyat jiran sanggup dpt kn rawatan kt sini sbb hospitality.. harga blkg kira. baru2 seorg blogger medan teman pak cik dia buat pemeriksaan mata kt sunway hosp pd hal mrk bkn org berada

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul, ramai org sana dtg mendapat rawatan di sini. tenggelam org kita dlm ramai2 tu.

      Delete
    2. dr sudut positif aliran wang asing msk ke dlm negara boleh bantu ekonomi kita juga

      Delete
    3. p/s salam ramadan utk akk sekeluarga

      Delete
  2. Assalamualaikum kakak! still remember me hehehe.rindunya pada kawan2 blogger..skrg dh x meriah seperti dulu..byk blog kwn2 dah berbulan ada tu dah bertahun2 tak update

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ingat JM , antara org lama yg aktif dulu...hihi. kadang tertanya2 apa khabar blogger yang tak update berbulan2 tu ye

      Delete
  3. Moga dipermudah kan segala urusan. Memang ramai datang Penang utk treatment kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Mulan, ramai org luar dr org tempatan.

      Delete
  4. Harga berpatutan dan peluang untuk sembuh lebih tinggi dari mndapat rawatan di negara sendiri .. gitu ke? btw kaya2 jugak mereka dari seberang tu

    ReplyDelete