08 December 2010

Hari ke 4 di Indonesia.

Salam untuk semua.

Hari ini adalah hari terakhir kami di Indonesia.  Malam tadi kami menginap di Hotel Serena . Seperti biasa Indonesia sibuk Ini pemandangan sekitar Pasar Baru. Nak turunkan penumpang pun susah . Berhimpit-himpit , berlaga bahu sudah jadi perkara biasa. Mlah aku lihat lebih sibuk drp tahun lepas. penduduk Indon pun sudah mencapai juta-juta . Inikan pula bertambah dgn rakyat kita pula yg dtg bercuti. Semasa di Pasar Baru aku berjumpa keluarga dari Malaysia bershopping sama.

Malah semasa di Chempaka Emas (pusat beli-belah ) jurujualnya menggunakan bahasa Melayu KL. Amboi dah fasih ckp Melayu Malaysia pula. Ini bermakna betapa ramainya pelanggannya dtg dr Malaysia. Satu lagi semasa di Takuban Perahu. Penjualnya juga menggunakan Bahasa Melayu KL dgn aku. Rata2
nya selain rombongan kami ada lagi pelancong dr Malaysia yg berselisih dgn kami.

Antara kenderaan penting di Indonesia. Motor yg diubahsuai.

Time  makan , tunggu basuh tgn aje. Semu dah tersedia menunggu kami tiba untuk makan .

Persekolahan berjalan seperti biasa. Cuti panjang mereka hanya pada bulan Jun selama dua minggu sahaja. Cuti pada setiap Ahad dan selama sebulan pada bulan Ramadan. Pakaian seragam sekolah juga pelbagai warna dan rupa mengikut sekolah masing2.
Kapal terbang akan bertolak balik pada jam 8.25 mlm. sebelum itu kami semua shopping maut dulu menghabiskan rupiah yg ada. Sempat sambar 5 buah beg tangan untuk yg memesan di Chempaka Emas .Asalnya nak ke Mangga 2 tapi banjir pula.

tempat lawatan terakhir kami pada hari ini ialah di Taman Mini Indonesia. Tapi rumah yg dibina bukan mini2 tapi besar-besar.

Memberi IIlama  makan  carrot dr tingkap bas(safari).

Taman Mini

Tugu Monas

Gambar terakhir di Indonesia. Selepas ini sibuk shopping maut dan persiapan nak naik kapal terbang.
Ada rezeki boleh jalan2 lagi.

Dia ni tetap akan mengekor ke mana aku pergi.