29 May 2011

MAKANAN BERKHASIAT MENJANA MINDA





Ada beberapa makanan yang perlu di makan untuk menguatkan minda terutama kepada anak-anak yang sedang belajar. Terutama anak-anak yang akan menghadapi peperiksaan.

Antaranya, yang perlu diambil selalu ialah kismis , kekacang,oat, ikan (sumber protein utama), susu kambing (minuman nabi),  kurma, ayam kampung , dan hati (jangan makan banyak).



Kenapa mesti ayam kampung bukan ayam daging? Ayam daging , ayam yang hidup dan membesar dengan ubat yang dicucuk ke badannya. Manakala ayam kampung pula hidup dengan memakan makanan  yang dicari sendiri secara semulajadi. Ayam ni lebih kuat semangat. Kalau kena sembelih pun nyawanya liat nak mati. Kadang-kadang masih boleh melompat-lompat lagi walau darah berjejer keluar. Jadi semangat yang kuat inilah supaya dapat diserap ke dalam jiwa pelajar.

4 comments:

  1. assalam kak, setuju sgt dgn semua yang diatas ni...ayam kg juga yg terbaik..saya suka:)

    ReplyDelete
  2. tips pemakanan yg ditulis kt entri ni mmg blh dipercayai sb diberi sndri oleh seorg pkar motivasi.sape2 yg ada ank2 nk exam tu, kn amalkn.termasuk la tuan punye blog jg, kn k nieda?

    ReplyDelete
  3. Nieza: Terima kasih singgah. Tip2 ini mmg boleh dipercayai dan menjadi amalan para hafiz utk menguatkan minda .

    ReplyDelete
  4. Isma: kak tak tahu pula ayam kpg tu antara salah satu makanan yg baik .Rupa2 nya ia dr aspek membina smgt dr dlm , terutama para pelajar. Kismis dan kurma tu mmg dah selalu buat.

    ReplyDelete