Buat Duit

Monday, October 24, 2011

Jeruk kat Cowrasta,Penang.


Kalau pergi Penang, tak beli jeruk tak sah. Belilah sikut untuk buah tangan jiran tetangga. Dulu hanya oarang cina yang berniaga jeruk di Pasar Cowrasta. Tetapi sekarang dah ramai peniga Melayu di luar Cowrasta.

Ada kedai jeruk Aishah, Kedai Nasir dan satu lagi tak ingat nama. Sesiapa yang membeli jeruk boleh lah ke sini. Ada jeruk salak, mangga, pala , betik, amra dan banyak lagi.
Ada jeruk basah dan kering.

Namun jeruk ni bukan lah baik sangat untuk kita makan selalu. Ingat , basuh dulu dan buang airnya sebelum ngapp.



Pasar Cowrasta ini berhampiran dengan Mydin Mall dan Palai Polis Penang. Di situ jga ada cendol dan buah berangan goreng yang dijual di tepi jalan. Berangannya sangatlah besar dan boleh makan panas-panas.

Buah berangan

Sapa mengidam boleh cari berangan kat sini.

8 comments:

  1. sukanya buah berangan! hihi.. kat sini mahal jugak buahnya. :D

    ReplyDelete
  2. buah berangan kegemaran sy! jeruk pun best!

    ReplyDelete
  3. Nieda..kalau basuh dulu ceruk tu..dah hilang sedapnya..he he

    ReplyDelete
  4. Jeruk! Boleh tanya Nieda? Apa maksud makanan jeruk tu? Kalau di negara kami jeruk tu limau atau oren...Knape ada jeruk salak, mangga, dll? Atau maksudnya manisan ya?

    ReplyDelete
  5. Isman: Buah segar yang dicampur dengan garam dan gula dan diperam beberapa lama .

    ReplyDelete
  6. Salam Yong, mahalnya berangan kat Msia RM5 per 100gm. Tu yang akak makan puas2 bila balik kampong suami di Laut Hitam. Belakang rumah mertua ada sepokok, sekali makan akak makan sekilo! Ya jeruk ni bahaya makan selalu. Dah ada org Melayu buat ke atau dia ni amik dr orang Cina dan jual?

    ReplyDelete
  7. Kalau orang Melayu buat, rasa dia tak rasa nak batuk2 berbanding org cina buat.

    Yang kat sini tak tahulah. YAng kedai Nasir tu jeruk melayu buat kut.Rasa jeruknya ok sikit.

    saya pun suka buah berangan. Sekarang ni kat Cosway ada jual buah berangan.Sedap.

    ReplyDelete