Buat Duit

Monday, April 22, 2013

kuih peneram



Kuih peneram yang berlubang empat macam ni susah nak jumpa sekarang ni.

Kuih peneram ni datang dari Johor, blogger NAD yang  bawa ke rumah hujung minggu yang lalu.

Ini fesyen dulu-dulu, zaman saya budak-budak .
Saiznya tentulah 2-3 kali ganda saiz dalam gambar tu.

Rasanya yang  manis , lemak dan gebu menjadikan kanak-kanak pun suka memakannya.
Jangankan kanak-kanak , kita yang dewasa ni pun suka.

Peneram zaman sekarang rata-ratanya dibuat bulat-bulat saja .


Imej google.


 Nama lain kuih ini juga dipanggil  kuih  telinga keling.

Pernah dengar tak?



14 comments:

  1. sukanya kuih ni..dulu2 g umah kenduri di kampung mesti dapat kuih n...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekarang pun orang letak dlm beg door gift.

      Delete
  2. yess..kuih telinga keling ni...hehe
    baru perasan kak, selalunya kat pasar malam tu jual yang rupa cam donut tu je..sedap tu bila makan panas2..selalu jugak beli..

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak tak kira panas ke sejuk ke , akak suka.

      Delete
  3. Kak Zai beli kat pasar tani masa pergi Taiping tempohari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat utara ni mmg fofularlah kuih ni....jual kat pasar tani, pasar minggu dan ada yg jual dan goreng di situ panas2

      Delete
  4. Replies
    1. org utara panggil peneram @ telinga keling.

      Delete
  5. saya pun suka kuih ni...lemak2 manis. Sedaaap!

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu LL, bila mkn tak terasa dah byk masuk mulut sbb dia comel je

      Delete
  6. saya suka yg panas2 baru masak tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak belasah je mana2 pun akak suka.

      Delete
  7. Assalam nieda..acik panggil kuih dendoram

    ReplyDelete
  8. saya pun panggil Telinga Keling

    ReplyDelete