22 April 2013

kuih peneram



Kuih peneram yang berlubang empat macam ni susah nak jumpa sekarang ni.

Kuih peneram ni datang dari Johor, blogger NAD yang  bawa ke rumah hujung minggu yang lalu.

Ini fesyen dulu-dulu, zaman saya budak-budak .
Saiznya tentulah 2-3 kali ganda saiz dalam gambar tu.

Rasanya yang  manis , lemak dan gebu menjadikan kanak-kanak pun suka memakannya.
Jangankan kanak-kanak , kita yang dewasa ni pun suka.

Peneram zaman sekarang rata-ratanya dibuat bulat-bulat saja .


Imej google.


 Nama lain kuih ini juga dipanggil  kuih  telinga keling.

Pernah dengar tak?



14 comments:

intanfirdaus247 said...

sukanya kuih ni..dulu2 g umah kenduri di kampung mesti dapat kuih n...

:: Cik Viva :: said...

yess..kuih telinga keling ni...hehe
baru perasan kak, selalunya kat pasar malam tu jual yang rupa cam donut tu je..sedap tu bila makan panas2..selalu jugak beli..

Zaitun said...

Kak Zai beli kat pasar tani masa pergi Taiping tempohari.

kasihredha said...

Akak pggil bederam.....sedap!

lady lavender said...

saya pun suka kuih ni...lemak2 manis. Sedaaap!

Rai Ourkizuna said...

saya suka yg panas2 baru masak tu..

Nieda ramly said...

sekarang pun orang letak dlm beg door gift.

Nieda ramly said...

akak tak kira panas ke sejuk ke , akak suka.

Nieda ramly said...

kat utara ni mmg fofularlah kuih ni....jual kat pasar tani, pasar minggu dan ada yg jual dan goreng di situ panas2

Nieda ramly said...

betul tu LL, bila mkn tak terasa dah byk masuk mulut sbb dia comel je

Nieda ramly said...

akak belasah je mana2 pun akak suka.

Nieda ramly said...

org utara panggil peneram @ telinga keling.

Acik Erna said...

Assalam nieda..acik panggil kuih dendoram

Dr Singa said...

saya pun panggil Telinga Keling