Buat Duit

Monday, July 22, 2013

Kek Sponge Gebu dan Give away Ramadhan 1001 Resepi by Kak Ida



Klik  DI SINI UNTUK JOINT.

Teringin melihat hadiah hebat dari kak Ida , maka saya pun memulakan langkah untuk mencuba juga. Jika ada rezeki adalah hadiah di atas untuk dimenangi.

Mula-mula terasa malunya nak joint. Apa yang nak dimasak pun tak ada idea.
Akhirnya....mak belasah sajalah.


Petang nak berbuka puasa, elektrik pula tak ada. Nasib baik lauk-pauk dah siap masak.
Tapi nasi terpaksa masak dengan dapur gas.....nasib baik elok tak berkerak.

Bila dah selalu masak nasi pakai tekan itulah akibatnya.
Padahal zaman mak-mak dulu masak nasik dapur kayu saja pun.

Berbuka dengan hero-hero kesayangan .
Kalau tak ada anak-anak ni tak meriah masa berbuka.

Kakak-kakak  mereka ni duduk asrama. Tak berpeluang nak berbuka bersama keluarga .
Tunggu cuti baru dapat balik rumah.


Abang Aiman  , kalau makan memang syok.
Apa mak masak semua sedap.
Orang tengah berselera.

Lambat sungguh adik makan .
Orang lain dah habis , dia tak habis lagi makan nasi.

Amboi.... Shauqi sempat lagi tu.
Peace!

Abang Izat ni, dah pandai nak jaga badan ke apa? 
Bersahur dah tak mahu makan nasi.
Makan roti dengan milo saja.
Hai .....anak bujang mak.


Sabtu lepas, buat kek Sponge untuk anak-anak yang di asrama sebagai buah tangan 
untuk mereka makan bersama kawan-kawan selepas berbuka.

Pertama kali buat resepi ini.
Mudah dan kek jadi elok.
Dari blog PATYS KITCHEN.

Saya letak  sunquick supaya ada rasa oren sikit dan warna pun nampak menyerlah.

Semua barang dah ada .
Buttercup( dicairkan ) pun hanya guna 70 gm saja.

Blend telur dan gula.

Kek dah siap.
Gold colour.
Gebu  dan sangat puas hati.

Kek dah naik 

Kek masih lembut walaupun dah dua hari dibuat.

Sesiapa yang nak mencuba bolehlah ke Patys Kichen untuk melihat resepinya.
Kek yang mudah , resepi tak renyah dan 5 minit boleh siap masuk oven.
Tak percaya cubalah.


Terima kasih Kak Ida yang anjurkan GA ini.




4 comments:

  1. Amboi.. muda-muda belia dah start jaga badan.. molek lah tu hehe.

    ReplyDelete
  2. amboi kak, terbau2 sampai sini wangi kek tu kak...

    ReplyDelete
  3. Hebat dan kuatlah Nieda... tinggal ngan hero-hero je...

    Memang betul Nieda... kita sebab dah selalu dan biasa menggunakan dapur letrik tu... bila sesekali masak nasik guna dapur gas... kekok kan.

    ReplyDelete