Buat Duit

Wednesday, August 14, 2013

Buah Jentik

Buah jentik.

Buah jentik sejenis buah hutan. Banyak terdapat di kawasan utara.
Buah ini dibeli oleh adik saya yang ke Kedah semasa mereka beraya di sana.

Seikat dijual RM 3.



Rasanya seperti buah rambai.
Ada manis dan masam sikit.


Saiz nya separuh daripada buah mata kucing.
Kecil saja buahnya. Tak kenyang pun . 
Setakat nak rasa dan kenal apa salahnya kan?


Cara nak kupas kulitnya sangat mudah , jentik saja terbukalah ia.
Tapi tak kuasa saya nak jentik  setiap kali nak makan.

Cuma tekan macam kita makan buah duku, terus terbuka kulitnya.
Mudah sekali.




4 comments:

  1. assalam nieda..acik tak pernah jumpa buah ni teringin pulak nak rasa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun sama acik! bukan lagi rasa, jumpa pun tak pernah. Bila Nieda tunjukkan kat sini baru saya tahu ada buah jentik!

      Delete
  2. Replies
    1. rasa buah ni sebiji mcm buah rambai. Isinya pun lembut seakan rambai juga

      Delete