Buat Duit

Wednesday, August 21, 2013

Kuih lama juga jadi pilihan

Biskut sarang semut

Resepi orang lama selalunya terbaik.
Nak buat senang saja tapi perlu ada parut (yang parut keju / sengkuang).
Parut kemudian isikan  dalam bekas plastik hitam .
Bakar.

Biskut Makmur

Biskut yang saya suka.
Ada orang konfius biskut arab antara biskut makmur.

Biskut Arab rasanya tak ada kacang . Biskut makmur ada inti selalunya letak kacang tanah sebiji.

Tapi masa kecil-kecil dulu,  saya makan inti kismis dan kacang tanah yang dimasak dulu dan digentel-gentel seperti inti tat nenas dan di dalam kuih makmur ini. 
Gabungan kismis dan kacang ............alamak sedapnya.

Dah habis.



Biskut semprit

Ini pun resepi orang lama. 
Tapi bila masuk mulut ...cair.
Gebu, lemak semua ada.

Biskut ini pun dah habis.



6 comments:

  1. Salam nieda...memang best kan biskut biskut org org dulu....x muak kalau makan..:) salam aidilfitri buat nieda

    ReplyDelete
  2. Salam nieda..da habis??? Tak jadi lah nekcik singgah..semua habis...kat ipoh dulu slal org bagi nekcik kuih putih yg bakar dlm bekas kecil..ada kelapa...sekarang tak peenah jumpa

    ReplyDelete
  3. Biskut sekarang ni... rasanya sama je... adunan yang sama cuma di terap dengan acuan yang berlainan. Samprit asli memang yang masuk mulut terus cair... tapi kalau beli samprit kat supermarket tu keras... harap bunga je cantik.

    ReplyDelete
  4. Nieda, kalau habis bagus lah, yang tak habis tu yang sayang.... dulu masa sekolah menengah saya pandai buat biskut sarang semut tu tapi sekarang dah lupa

    ReplyDelete
  5. Ada sekali anak penakan makchaq ajak berjual kuih raya.. antara kuih yang kami buat.. biskut sarang semut dan kuih makmur..
    sekali tu ja la berniaga...... naik krem tangan dek banyaknya dok menggentel dan memarut... order pulak banyak...
    memang tak dak bakat la nak berkuih2 ni...

    ReplyDelete
  6. sy pun suka biskut makmur.. sedap! raya tahun ni, kakak ipar yg buatkan.. hihi.. apa2 pun selamat hari raya kak..maaf zahir & batin :)

    ReplyDelete