26 April 2014

Insuran

Hari ini saya nak bercerita pasal insuran. Minggu lepas saya dimasukkan ke wad Hospital Columbia- Asia , Taiping disebabkan gastrik dan batu karang di hempedu. Batu karang masih kecil dan tidak memerlukan pembedahan.

Saya masuk ke sini  sebab sakit , yang kedua sebab saya ada insuran . Bukan satu tapi dua.  Insuran pertama , Etiqa dan yang kedua Crescent (CIMB Aviva Takaful  Bhd) yang dibuat melalui Cuepac Care. Dengan harapan saya tak menghadapi masalah kewangan untuk membayar bil kelak sebab saya ada membeli insuran.

Namun apa yang mengecewakan semua tidak berguna semasa saya benar-benar memerlukan. Masing-masing menolak untuk bertanggungjawab dengan pelbagai alasan.

Alasan Etiqa sebab saya baru membeli polisi bermula pada Januari 2014.  Masih belum cukup tempoh 4 bulan atau 120 hari untuk digunakan. Bukankah semasa mula-mula nak tarik pelanggan dulu, agen menyebut polisi akan aktif apabila pelanggan membayar walaupun pada hari pertama ditimpa musibah? Atau silap saya yang tidak menyemak peraturan perjanjian? Bila dah sakit mana mungkin saya ingat apa yang tertulis.

Jadi saya menggunakan Cuepac Care pula yang disertai mulai 2008 . Sebelum ini saya tidak pernah lagi menggunakannya. Ini merupakan pengalaman pertama berurusan dengan pihak insurans. Walaupun dalam perjanjian insurans meliputi suami, isteri dan anak-anak.


Setelah 4 hari , akhirnya semua bil terpaksa dibayar sendiri dengan jumlah lebih  lima ribu ringgit. Saya sangat kecewa sebagai pemegang polisi insuran  yang mana tujuan utama membeli insuran adalah ketika kesusahan begini.

Jadi apa maknanya ada polisi tapi tak dapat digunakan?




Post a Comment