24 May 2014

Medsi di UPSI

Hari  Rabu yang lepas , saya menemankan anak , Alia ke ujian berkomputer Medsi di UPSI. Sebelum ni saya tak pernah tahu  pun apa itu Medsi. Bila ada anak yang terlibat baru nak ambil tahu.

Medsi ialah ujian  inventori pemilihan pendidikan Malaysia untuk kemasukkan ke Program Pengajian Pendidikan Lepasan STPM atau setaraf di Institut Pengajian Tinggi Awam. Sebanyak 300 soalan berdasarkan minat dan keperibadian berkaitan  dengan bidang pendidikan akan ditanya dalam masa lebih kurang satu setengah jam.

Ini pengalaman pertama saya menjejakkan kaki ke Tanjung Malim. Sebelum bukan tak sampai , tapi setakat lalu saja.

Pusat ujiannya di UPSI lama , yang  masuk dari tokong Hindu dari pusat bandar.

Pagi tu , ramainya calon . Ada 13 bilik dan setiap bilik 25 orang calon sekali menduduki ujian. Alia di bilik pertama di blok Pentagon yang berwarna kuning. Ujian berlangsung 3 sesi. Wow ramainya calon . Ini satu pusat . ada lagi calon di utara ke UUM.

Perkara penting sebelum ujian iaah pastikan surat panggilan mesti diprint dari online dan dibawa bersama . jangan terlupa nanti tak boleh masuk ujian. Sekarang ni semua pakai online tak macam dulu - dulu. Kena selalu check tarikh penting sendiri takut terlepas .

Murahkanlah rezeki Nur Alia mudah-mudahan.






2 comments: