Buat Duit

Sunday, November 23, 2014

ROTI


Dulang pertama.

Dulang kedua

Tak sempat dulang kedua keluar oven , yang pertama dah habis dulu.
Laku roti mak hari ini.....hihihi


Teringin meroti pula hari ni..... sebab ada  mushrom sup lebih . 

300 gm Tepung roti + tepung gandum sikit
2 sudu besar marjerin
2  sudu besar gula
 1 biji telur
2 sudu besar susu tepung 
1/2 paket  mauripan
1/2 sudu kecil garam halus.
50 ml air 
1 sudu besar bread softener


Campur semua dalam bread maker atau uli sendiri pun boleh.

Kalau terlebih air campur saja tepung  gandum sedikit 
sehingga adunan tak melekat di tangan .
Bentuk boleh dibuat mengikut kreativiti dan nak letak inti pun boleh.
Inti kacang merah , sardin atau apa-apa saja. 
Atau nak nak siram dengan  butterscotch.

Biar mesin  uli hingga sebati.
 Chef boleh pergi mandi dulu.




24 comments:

  1. Nieda..ada mesin tak pe..boleh biar mesin uli..yang tak de ni tak larat nak menguli nieda

    ReplyDelete
  2. acik: uli2 nanti otot boleh naik ...

    ReplyDelete
  3. Diana: roti lembut sampai ke pagi . makan cicah mushrom sup

    ReplyDelete
  4. makan tengah panas memang cepat habis... kalau biar lama sikit semua orang tak nak dah...

    ReplyDelete
  5. bestnya ada breadmaker~! nakkk jugak.. mudah nak meroti kan...

    ReplyDelete
  6. sy penah rsa yg siram butterscotch tu sedap gak

    ReplyDelete
  7. Sedapnya fresh from the oven hihi...

    ReplyDelete
  8. cantiknya roti akak, yus tak pandai meroti...huhu

    ReplyDelete
  9. Nak meroti tapi belum cukup rajin nak menguli.. ;)

    ReplyDelete
  10. fresh daro oven tu yg makan time panas..fuhh nikmat. Tgk pun dh tahu sedap..bagi JM sebiji pun x cukup nih..pos sini sebiji kak nieda

    ReplyDelete
  11. Adusssss.... Laporrrr terussss...

    ReplyDelete
  12. weee...rajinnya membuat roti...nak tempah boleh? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alahai... malunya roti setakat makan di rumah saja ni

      Delete
  13. Yang Nieda buat ni ada inti ke?

    ReplyDelete
  14. wahhhh.. nak belajar ni... suka roti panas2 lepas bakar.. gebu2.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekarang dah ada org tersayang boleh buat sama2

      Delete
  15. Roti ni memang tengah 'in' lani kan....tapi mck kurang sikit lah dgn butterscotch ni....

    macam dan dan nak buat roti la pulak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekarang ni musim sarang lebah dgn butterscotch tapi manisnya lah butterscotch ni.

      Delete
  16. terliorr lah tengok roti..nekcik mmg peminat tegar roti ngan donat apam dan yg sewaktu dengannya

    ReplyDelete