23 November 2014

ROTI


Dulang pertama.

Dulang kedua

Tak sempat dulang kedua keluar oven , yang pertama dah habis dulu.
Laku roti mak hari ini.....hihihi


Teringin meroti pula hari ni..... sebab ada  mushrom sup lebih . 

300 gm Tepung roti + tepung gandum sikit
2 sudu besar marjerin
2  sudu besar gula
 1 biji telur
2 sudu besar susu tepung 
1/2 paket  mauripan
1/2 sudu kecil garam halus.
50 ml air 
1 sudu besar bread softener


Campur semua dalam bread maker atau uli sendiri pun boleh.

Kalau terlebih air campur saja tepung  gandum sedikit 
sehingga adunan tak melekat di tangan .
Bentuk boleh dibuat mengikut kreativiti dan nak letak inti pun boleh.
Inti kacang merah , sardin atau apa-apa saja. 
Atau nak nak siram dengan  butterscotch.

Biar mesin  uli hingga sebati.
 Chef boleh pergi mandi dulu.




24 comments:

Diana Rashid said...

Cantik kejadian nya itu...

Acik Erna said...

Nieda..ada mesin tak pe..boleh biar mesin uli..yang tak de ni tak larat nak menguli nieda

Nieda ramly said...

acik: uli2 nanti otot boleh naik ...

Nieda ramly said...

Diana: roti lembut sampai ke pagi . makan cicah mushrom sup

Najib Ariyan said...

makan tengah panas memang cepat habis... kalau biar lama sikit semua orang tak nak dah...

Rai OurKizuna said...

bestnya ada breadmaker~! nakkk jugak.. mudah nak meroti kan...

Kopiolimauice said...

sy penah rsa yg siram butterscotch tu sedap gak

Zaitun said...

Sedapnya fresh from the oven hihi...

Yusmawati Paiman said...

cantiknya roti akak, yus tak pandai meroti...huhu

Lea IsNawi said...

teringin nak meroti jugak

aizamia3 said...

Nak meroti tapi belum cukup rajin nak menguli.. ;)

Jari Manis said...

fresh daro oven tu yg makan time panas..fuhh nikmat. Tgk pun dh tahu sedap..bagi JM sebiji pun x cukup nih..pos sini sebiji kak nieda

Scdha Sein said...

Adusssss.... Laporrrr terussss...

Ibu Siti said...

weee...rajinnya membuat roti...nak tempah boleh? :)

Sweetie said...

Yang Nieda buat ni ada inti ke?

Time Traveller said...

wahhhh.. nak belajar ni... suka roti panas2 lepas bakar.. gebu2.. :D

makcikkantin said...

Roti ni memang tengah 'in' lani kan....tapi mck kurang sikit lah dgn butterscotch ni....

macam dan dan nak buat roti la pulak :)

Nieda ramly said...

yg ni kosong...x ada inti..

Nieda ramly said...

sekarang ni musim sarang lebah dgn butterscotch tapi manisnya lah butterscotch ni.

Nieda ramly said...

sekarang dah ada org tersayang boleh buat sama2

Nieda ramly said...

pos naik AA kaaaa

Nieda ramly said...

alahai... malunya roti setakat makan di rumah saja ni

Khai♥Rin : anies said...

waduhhhhh trs lapo ni

NEKCIK said...

terliorr lah tengok roti..nekcik mmg peminat tegar roti ngan donat apam dan yg sewaktu dengannya