Buat Duit

Monday, August 3, 2015

Khasiat air kosong.

AIR KOSONG


Air kosong, penting untuk badan. 
Kita disarankan supaya minum air secukupnya sekurang-kurangnya 8 gelas sehari.
Kenapa ia sangat penting kepada tubuh badan kita ?
Kenapa kita sering dingatkan oleh guru dan ibu bapa supaya minum air banyak-banyak ? Khasnya air masak.

Air sumber oksigen, dan membantu badan jadi cergas .
Kalau kurang air otak jadi lembab. Nak belajar pun susah nak terima .
Asyik mengantuk.....apa yang cikgu ajar susah nak masuk ke  minda.

Saya sering berkempen   kepada murid-murid saya supaya bawa bekal air ke sekolah.
Tak perlu susah -susah bawa air teh , milo atau sebagainya cuma air masak. 
Dapat juga menjimatkan wang belanja.

Cuba bandingkan dengan murid di SKJC , mereka membawa bekal botol yang besar untuk sehari ke sekolah. Boleh habis pula tu!

Kan, kanak-kanak aktif berlari . 
Air keluar melalui peluh, air kencing dan sebagainya. Jadi kita kena gantikan  semula.

Tinggalkan minuman manis  , bergas  yang tidak berkhasiat.
Segelas kita minum air gas,  badan kita terpaksa dibersihkan dengan 14 tong air beralkali  supaya kembali neutral.

Jom ibu-ibu isikan air  untuk bekalan  anak-anak kita ke sekolah.









17 comments:

  1. air kosong mmg byk khasiat....tetapi tetapi...JM susah nk minum air kosong ni itu sebab sembelit teruk!

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. Air kosong utk awet muda maaaa...

      Delete
    2. Air kosong utk awet muda maaaa...

      Delete
  3. Selain air zamzam air kosong adalah air yang terbaik untuk diamalkan. Bangun saja tidur terus minum tanpa gosok gigi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu kak zai, sebelum.tidur pun elok juga minum.Air kosong

      Delete
  4. SHR Nieda..betul tu..anak Cina memang biasanya berbekalkan air kosong jer..sebab tu agaknya depa ni terrer matematik!!
    Nekcik dulu susah nak minum air kosong sebab teh dan kopi sentiasa tersedia..bila ada anak ..nekcik buat buat air seteko untuk minum pagi..habis takde refill..so diaorang terpaksa minum air kosong..lama lama.oklah termasuklah nekcik!!

    ReplyDelete
  5. BanyAk khasiat.Air ksong.kena amalkan...lama2 ok.

    ReplyDelete
  6. Tambahan pula kalu kita sedang amalkan suplement...kena banyak minum air kosong untuk singkirkan toksin dalam badan..

    ReplyDelete
  7. Saya bukan saja kurang minum air kosong malah air-air lain juga. Tak boleh lah Nieda... kalau banyak minum saya rasa macam nak muntah. Satu hari saya cuma minum dua gelas saja. Nak capai tiga pun payah. Tapi tak di nafikanlah, kulit saya mmg kering.

    ReplyDelete
  8. Air ksong mmng wajib klu x minum rsa penin kpla

    ReplyDelete
  9. assalam kak pun sama gdn sweetie kurang minum air sbb tu nmpak kulit kering xberseri.

    ReplyDelete
  10. Kalau Cikna ikut nisbah 1liter utk 25kg so sehari kne minum 2.1liter air kosong, air manis mmg kurang... Dh tua ni kne jga kesihatan....;-)

    ReplyDelete
  11. Betul. Dgn cuaca sekarang, budak2 kena minum banyak air kosong. Takut banti dehydrate pula badan.

    ReplyDelete