Buat Duit

Saturday, July 13, 2013

Cikenet @ kutu babi

Alhamdullillah Shauqi tak mengadu sakit lagi telinga dia selepas cikenet dah dikeluarkan hari Isnin lepas . Cerita dia ADA DI SINI.

Bekas dia  gigit pun berhari-hari nak hilang. Nak-nak yang tertinggal kaki ke gigi ke . Memang konfem demam kalau benda ni naik bertapa kat badan kita.

Puas saya mengoogle gambar tentang cikenet tapi tak keluar. Rupa-rupanya ada yang tak kenal binatang kecil ini rupanya. Orang kampung mesti tau punya. Masa kecil-kecil dulu, selalu tengok kat badan lembu yang tok ki saya   bela.

Binatang kecik ini selalu ada pada badan  lembu ,kucing (kucing kampung, kalau kucing siam  yang selalu dijaga konpem tak ada). Ayam, atau kambing .

Macam manalah Shauqi boleh kena ni? Bukan ada kucing pun kat rumah.
Agaknya dia ikut maktok bakar daun kayu , kat depan rumah kut.

Bila saya taip kutu babi baru keluar imejnya. sah , babi memang banyak kutu kat badannya.


Kurus lagi.


Bila dah kenyang hisap darah.


Saiznya berbanding kepala mancis.

Ada  jumpa , kutu babi bertelur dalam telinga manuasia dalam youtube. Lagi gelinya nak tengok.


Minta maaf kalau anda geli nak baca entry ini.

Imej google saja.


3 comments:

  1. kutu babi ngan pepijat ni spesis yang sama ke?

    selalu dengar nama kutu babi tapi tak kenal rupa,
    kalau pepijat pernah gak tengok

    ReplyDelete
  2. pijat selalu ada kat tilam bantal.
    kutu babi aad kat badan haiwan.

    ReplyDelete
  3. SAYA KENAL TU
    KUTU BULAT TU SUKA DUK KAT TELINGA LEMBU
    EEEEEEEEE MMG GELI SGT

    ReplyDelete