29 October 2013

Pam Susu

Minggu ini ada Kursus Pedagogi Matematik di  Kamunting. 3 hari. Pergi pagi balik petang.
Kami diberitahu , murid Tahun 4 pada 2018 akan menduduki ujian KBAT iaitu ujian aras tinggi . IA lebih kepadaa menguji minda.

Semakin tinggi tinggi aras budak-budak sekarang.

Guru-guru mesti bersedia. Walaupun sesi persekolah dah semakin ke penghujung tapi kursus-kursus perlu dihadiri bermula pada awal bulan Oktober sehingga  pertengahan bulan November . Maknanya orang bercuti , cikgu tak cuti lagi. Sebenarnya macam tulah. Walau pun dalam semester break tapi kena pergi juga ke sekolah lebih-lebih lagi 2,3 minggu terakhir . Masa nilah meeting dah bermula.

Eh ! panjang pula mukadimah.




Sebenarnya saya nak bercerita  masa solat zuhur di surau tadi. Kisahnya , saya terdengar macam bunyi pam udara dalam aquarium.  Grrrrr......Grrrrrr.

Saya nampak sorang cikgu ni duduk mengadap ke dinding. Saya juga nampak charger , macam charger telepon di dinding (dia punya) . Dalam hati  saya ingat dia tengah charge telefon. Tapi rasa pelik sebab takkan ada bunyi pula.

Bila  saya dah solat , baru saya tahu cikgu muda ni sedang pam susu dia. Anak baru 9 bulan. Bila dah tengahari dah rasa tegang . Tak pam mesti sakit. Kursus pula sampai ke petang .

Tapi dengan ada kemudahan alat mengepam susu , memudahkan kerja. Susu boleh disimpan dan dibawa balik rumah . Boleh diberi  kepada anak tersayang dan tidak membazir. Sayangnya kalau susu ibu terpaksa dibuang .

Dia beli online satu beg lengkap, pam susu, botol dan beg penyimpanan susu yang dah diperah.

Masa saya , ada anak kecil saya tak aad pengalaman sebegini.  walaupun shauqi menyusu badan selama 2 tahun.

 Mudahnya zaman sekarang.

Post a Comment