29 October 2013

Pam Susu

Minggu ini ada Kursus Pedagogi Matematik di  Kamunting. 3 hari. Pergi pagi balik petang.
Kami diberitahu , murid Tahun 4 pada 2018 akan menduduki ujian KBAT iaitu ujian aras tinggi . IA lebih kepadaa menguji minda.

Semakin tinggi tinggi aras budak-budak sekarang.

Guru-guru mesti bersedia. Walaupun sesi persekolah dah semakin ke penghujung tapi kursus-kursus perlu dihadiri bermula pada awal bulan Oktober sehingga  pertengahan bulan November . Maknanya orang bercuti , cikgu tak cuti lagi. Sebenarnya macam tulah. Walau pun dalam semester break tapi kena pergi juga ke sekolah lebih-lebih lagi 2,3 minggu terakhir . Masa nilah meeting dah bermula.

Eh ! panjang pula mukadimah.




Sebenarnya saya nak bercerita  masa solat zuhur di surau tadi. Kisahnya , saya terdengar macam bunyi pam udara dalam aquarium.  Grrrrr......Grrrrrr.

Saya nampak sorang cikgu ni duduk mengadap ke dinding. Saya juga nampak charger , macam charger telepon di dinding (dia punya) . Dalam hati  saya ingat dia tengah charge telefon. Tapi rasa pelik sebab takkan ada bunyi pula.

Bila  saya dah solat , baru saya tahu cikgu muda ni sedang pam susu dia. Anak baru 9 bulan. Bila dah tengahari dah rasa tegang . Tak pam mesti sakit. Kursus pula sampai ke petang .

Tapi dengan ada kemudahan alat mengepam susu , memudahkan kerja. Susu boleh disimpan dan dibawa balik rumah . Boleh diberi  kepada anak tersayang dan tidak membazir. Sayangnya kalau susu ibu terpaksa dibuang .

Dia beli online satu beg lengkap, pam susu, botol dan beg penyimpanan susu yang dah diperah.

Masa saya , ada anak kecil saya tak aad pengalaman sebegini.  walaupun shauqi menyusu badan selama 2 tahun.

 Mudahnya zaman sekarang.

6 comments:

  1. saya pun ada office mate yang setiap hari mesti mengepam 2 atau 3 kali tapi dia tak pakai jenis yang letrik, dia pakai yang manual, yang ni senyap jer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mcm2 kemudahan yg ada hr ini . memudahkan ibu2 yg bekerja.

      Delete
  2. dear Nieda, saya, anak prmpuan dan menantu saya semua menyusu bdan, masa saya dulu2 jarang org menyusu badan,kebanyakan semua susu formula belaka, saya berulang balik dri rumah kesekolah pinjam basikal budak masa rehat smata2 nak susukan anak.nasib baik sekolah dkat.tapi skarang tk pa dh ada pam segala...dulu siksa.tapi kerana nak anak cerdik, sihat dan mendgr kata saya gagahi juga..insyaAllah telah terbukti, ...alhamdullillah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. khasiat susu ibu tak terucap dgn kata2. ibu2 muda hari ini ramai yg menyusu sendiri.

      Delete
  3. saya pun masih mengepam untuk aisy.. zaman sekarang orang dah semakin celik mata tentang kepentingan susu ibu.. teknologi pun canggih..hehe

    ReplyDelete
  4. Waktu zohor atau asar kat office saya berderet kawan2 yang ada anak kecik pam susu di surau... sampai bila ada yang tgh mengandung kami akan usik... tak lama lagi boleh join the club...

    ReplyDelete