14 August 2015

Durian Siam di Masjid Tengah , Prik , Sadao dan pulut mangga

Sambung sikit lagi cerita pergi Siam .

Sambung baca  Hadyai di SINI.

Dari Pasar pagi sebelum bertolak balik , abang ipar ( anak-anak suka sangat makan durian) membeli  sebiji durian untuk makan-makan. Siap dikopek diisi dalam plastik . Isi yang tak lembik ...jadi elok saja bila kami singgah makan di masjid daerah Sadoa ini.

Masjid ini selesa , bersih , cukup kelengkapan . Tandas , bilik air nak mandi pun selesa.  Dua kali singgah memang saya ambil kesempatan mandi di sini.

Hadyai - BACA INI JUGA

Bismillah.

Sebenarnya  bukan nak berkelah durian di sini tapi pada awalnya nak cari tandas.
Jadi masa , eloklah dah berhenti luruskan pinggang semua...makan durian terus.


Masjid tengah , Kampung Prik, Daerah Sadao, Shongkla.

Selesa sangat ada disediakan meja untuk berehat.....banyak meja kerusi 
diletak di bawah pokok.

Kalau bawa bekal nak  makan  di sini   pun  boleh.

Bersih dan redup.

Terpelihara  kebersihannya.


Banyak....boleh pilih nak duduk di mana.

Kami berkelah durian saja di sini.


Lokasi terakhir sebelum sampai sempadan, kami singgah membeli beras wangi dan pulut susu di kedai orang Melayu Pattani ini.Di kedai ini banyak kerepek, keropok , kacang potong, kacang tumbuk...selalu takut nak beli takut tak halal. Di sini orang muslim yang buat. Apa lagi , penuhkan bakul le...

Selesai urusan kami pun bertolak menuju ke sempadan Malaysia.
Jalan raya  lurus dan besar   , masa ini perjalan lancar tapi bila nak masuk sempadan ....jem teruk.
3 jam bergerak macam semut.
Kereta nak keluar dari Siam , dengan lori treller punyalah banyak.


Jem....jem.

Nasib baik , tepi-tepi jalan ini banyak kedai makan .
Masa tu dah pukul 3-4 petang. Ada yang tak makan nasi lagi.
Ada yang keluar masuk kedai membungkus makanan.  

Masa ini saya keluar tapau pulut mangga Alamak mahalnya kedai ini....dah la santan tak cukup sebungkus. Bayar dengan ringgit Malaysia dia naikkan harga mentang-mentang duit kita rendah. 
Dah la hujan , sanggup turun kereta tapi .....harga mahal.

Tapi kedai yang depan sikit ok je....kat  sini kami beli pulut ayam dan tambah lagi pulut mangga.

Satu polestrin dia letak sebiji mangga ...

Penuh perut dengan pulut mangga anak-beranak.

Akhirnya ....tamatlah episod ke Hadyai kali ini. 


Jumpa lagi.






Post a Comment