Buat Duit

Friday, August 14, 2015

Durian Siam di Masjid Tengah , Prik , Sadao dan pulut mangga

Sambung sikit lagi cerita pergi Siam .

Sambung baca  Hadyai di SINI.

Dari Pasar pagi sebelum bertolak balik , abang ipar ( anak-anak suka sangat makan durian) membeli  sebiji durian untuk makan-makan. Siap dikopek diisi dalam plastik . Isi yang tak lembik ...jadi elok saja bila kami singgah makan di masjid daerah Sadoa ini.

Masjid ini selesa , bersih , cukup kelengkapan . Tandas , bilik air nak mandi pun selesa.  Dua kali singgah memang saya ambil kesempatan mandi di sini.

Hadyai - BACA INI JUGA

Bismillah.

Sebenarnya  bukan nak berkelah durian di sini tapi pada awalnya nak cari tandas.
Jadi masa , eloklah dah berhenti luruskan pinggang semua...makan durian terus.


Masjid tengah , Kampung Prik, Daerah Sadao, Shongkla.

Selesa sangat ada disediakan meja untuk berehat.....banyak meja kerusi 
diletak di bawah pokok.

Kalau bawa bekal nak  makan  di sini   pun  boleh.

Bersih dan redup.

Terpelihara  kebersihannya.


Banyak....boleh pilih nak duduk di mana.

Kami berkelah durian saja di sini.


Lokasi terakhir sebelum sampai sempadan, kami singgah membeli beras wangi dan pulut susu di kedai orang Melayu Pattani ini.Di kedai ini banyak kerepek, keropok , kacang potong, kacang tumbuk...selalu takut nak beli takut tak halal. Di sini orang muslim yang buat. Apa lagi , penuhkan bakul le...

Selesai urusan kami pun bertolak menuju ke sempadan Malaysia.
Jalan raya  lurus dan besar   , masa ini perjalan lancar tapi bila nak masuk sempadan ....jem teruk.
3 jam bergerak macam semut.
Kereta nak keluar dari Siam , dengan lori treller punyalah banyak.


Jem....jem.

Nasib baik , tepi-tepi jalan ini banyak kedai makan .
Masa tu dah pukul 3-4 petang. Ada yang tak makan nasi lagi.
Ada yang keluar masuk kedai membungkus makanan.  

Masa ini saya keluar tapau pulut mangga Alamak mahalnya kedai ini....dah la santan tak cukup sebungkus. Bayar dengan ringgit Malaysia dia naikkan harga mentang-mentang duit kita rendah. 
Dah la hujan , sanggup turun kereta tapi .....harga mahal.

Tapi kedai yang depan sikit ok je....kat  sini kami beli pulut ayam dan tambah lagi pulut mangga.

Satu polestrin dia letak sebiji mangga ...

Penuh perut dengan pulut mangga anak-beranak.

Akhirnya ....tamatlah episod ke Hadyai kali ini. 


Jumpa lagi.






40 comments:

  1. wah seronoknya ke hatyai makan durian n pulut mempelam...masalah besar kalau nilai ringgit kita amat rndah nk compare dgn baht mrk nmpak sgt duit kita semakin xbernilai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. rm terus jatuh...maknanya kena dok diam-diam la

      Delete
  2. dapnyeee doyan... terliur dah... iskkss

    ReplyDelete
    Replies
    1. isi durian tak lemau/ lembik....jadi walau pun masuk dalam plastik pun masih suci....hihi

      Delete
  3. wahhh seronoknye dapat jalan2..
    Selamat hari raya kak..lama xjenguk belog ni..hehe

    ReplyDelete
  4. Kalau ke Hadyai mesti nak makan durian lain sikit dari kita punya.

    Duit M'sia jatuh merudum macamana nak pergi holiday kat oversea.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak zai ...dia suruh dok dediam...isi duit dalam tabung banyak-banyak dulu

      Delete
  5. hai sana sini cerita durian sana sini bau durian...

    ReplyDelete
  6. waduuuuhhhhhhh merecik air liur sy tgk durian tuuuu

    ReplyDelete
  7. sedapnya durian....sedapnya pulut mangga...dua2 tu feveret saya kak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap.....melayan pulut mangga saja di sana

      Delete
  8. Sedapnya durian...

    Kalau di Kedah....ada kampung tu namanya Kg Prik...rupanya di Thailand pun ada Kg Prik...agaknya Kg Prik di Kuala Nerang tu asal namanya dari Thailand

    ReplyDelete
    Replies
    1. kedah dan Thai ...tak jauh kut ada sangkut paut .

      Delete
  9. Replies
    1. rasanya isi dari sebiji durian ni.......boleh kongsi ramai-ramai sekeluarga

      Delete
  10. Cantiknya isi durian tu. Geram tengok!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang puas makan kalau isi buahnya begini :)

      Delete
  11. Ya Allah !! godaan apakah ini !!! pulut ayam pulut mangga.. sbiji mangga ?
    kalo kat sini sparuh jew..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tup...di potong sebiji mangga untuk satu pulut. tapi pulut tak banyak mana la...

      Delete
  12. Memang nampak bersih sangat masjid tu. Selesa la orang datang dari jauh nak berehat melepas lelah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang pun.......selesa sangat duduk berehat di masjid yg bersih terjaga

      Delete
  13. eeeiiii...geramnyaa sy tgk durian tu kak...warna mcm keemasan....eeiii...sedapnyerrrrrrrr

    ReplyDelete
  14. waaaa.. durian.. kat sini belum musim durian.. sikit je..

    Entry terkini
    1. "Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan"
    2. "Lantai Cilik Musim Ke-3"




    ReplyDelete
  15. Singgah petang..sedapnya..sila lah dtg ke blog sy..http://ajax85.blogspot.com

    ReplyDelete
  16. pernah sekali makan durian siam...memang puas hati

    ReplyDelete
  17. Lama rasa saya tak singgah menjenguk 'rumah' Nieda ni...

    Cantik-cantik isi durian tu, nampak tebal isinya.

    RM kat negara2 yg dulunya nilai matawangnya bawah kita skrg dah demand... dengar ceritanya kat Vietnam pun sama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaah ...nilai RM semakit susut. dulu di Siam peniaga nak terima duit RM kita , tapi sekarang sorry lah...

      Delete
  18. kak Nieda..apa kabor...lamanya JM x datang ziarah kan. cite hadyai pun dh tamat

    ReplyDelete
    Replies
    1. sihat sokmo dear.....hadyai dah tamat.tak dak cerita lagi so dok diam2.....hehehhe

      Delete
  19. 3 jam gerak macam semut...mesti kalau lawan lari dengan semut mest semut yg menang kan eheheh

    ReplyDelete
  20. ya allahhh. besar2 nya isi dia.. sedap macam durian kampung kita ke?

    ReplyDelete
  21. Makan durian di Siam k.yan....cuti sekolah yg lalu

    ReplyDelete